Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Elementi 7: Retro

Początek
czwartek, 28 lutego 2019
godz. 15:30

Koniec
niedziela, 3 marca 2019
godz. 21:00

Miejsce
Akademia Muzyczna w Krakowie
Świętego Tomasza 43

Ile przeszłości w teraźniejszości?
„Elementi 7: retro” – konferencja naukowa i koncerty

„Elementi 7: retro” to trzy dni intensywnych spotkań i koncertów, trzy dni dedykowane muzyce i refleksji o niej. Podczas tegorocznej edycji, które odbędzie się 1-3 marca 2019 roku w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, gośćmi specjalnymi będą m.in. Olga Drenda oraz Artur Zagajewski.

Zainicjowana siedem lat temu studencka konferencja naukowa „Elementi” szybko rozrosła się do cyklicznego wydarzenia, obejmującego nie tylko referaty i dyskusje, ale również koncerty, wykłady i spotkania oraz warsztaty kompozytorskie. Hasło „retro” – temat tegorocznej edycji – prowokuje do stawiania pytań o obecność tego, co minione we współczesnej sztuce, stanowiąc przy tym pretekst do podjęcia problemu nostalgii, widmontologii czy duchologii. To właśnie te zagadnienia poruszane będą w referatach w ramach dwudniowej konferencji naukowej (1-2.03), podczas której można będzie wysłuchać także wykładów specjalnie zaproszonych gości: Olgi Drendy, Romana Dziadkiewicza, Andrzeja Mądry oraz Artura Zagajewskiego.

Ważną część „Elementi 7” stanowią koncerty muzyki nowej – w pierwsze dwa dni wystąpią Gośka Isphording oraz Erik Bosgraaf (1.03), Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble (2.03), ostatniego dnia odbędzie się zaś koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (3.03).

 

Program konferencji:

28 lutego 2019, czwartek – prolog
Studio A4
15.30–17.00 Mateusz Bień (Kraków) – MIDI – zapomniany element warsztatu współczesnego kompozytora

1 marca 2019, piątek
Sala Senatu (310)
9.00–9.30 rejestracja uczestników
9.30–9.45 Prorektor ds. dydaktyki i nauki Akademii Muzycznej w Krakowie dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM – otwarcie konferencji
9.45–11.00 Andrzej Mądro (Kraków) – Grzechy niezapominania – nostalgia i retromania w muzyce rockowej i metalowej
11:00–11:15 przerwa na kawę

panel 1
prowadzenie – Andrzej Mądro
11.15–11.45 Szymon Borys (Katowice) – „gdzieś tam daleko w dali jakby we mgle”. Tęsknota za niewyrażalnym w Samuel Beckett: „What is the word” Györgya Kurtága
11.45–12.15 Paulina Zgliniecka (Kraków) – Muzyczny „zestaw migawkowych wspomnień“. „Last Days of Wanda B.” Aleksandra Nowaka
12.15–12.45 Aleksandra Machura (Kraków) – Refleksja o czasie i przemijaniu w „Carmina de tempore” Rafała Augustyna
12.45–14.30 przerwa obiadowa

panel 2
prowadzenie – Karolina Dąbek
14.30–15.00 Anna Gluc (Kraków) – Wokół melancholii i nostalgii. „Die Jahreszeiten Heinza Holligera” – retroanaliza
15.00–15.30 Dominika Micał (Kraków) – Nostalgia i styl późny. „The Moth Requiem” Harrisona Birtwistle’a
15.30–16.00 Ewa Chorościan (Kraków) – Między Schubertem a Tenneyem – „II Kwartet smyczkowy” Georga Friedricha Haasa
16.00–16.15 przerwa na kawę

panel 3
prowadzenie – Dominika Micał
16.15–16.45 Zuzanna Daniec (Kraków) – W nostalgii za przeżyciem egzystencjalnym: „Zu Staub” Marka Andre
16.45–17.15 Piotr Peszat (Kraków) – Śmierć nowej muzyki
17.15–17.45 Martyna Zakrzewska (Kraków) – Śmierć wykonawcy

2 marca 2019, sobota
Sala Senatu (310)
9.00–10.15 Olga Drenda – Wykład
10.15–11.00 Roman Dziadkiewicz (Kraków) – An-archeologia mediów na motywach prac nad rekonstrukcją „Kineform” Andrzeja Pawłowskiego i projektu „Bajka o dziewczynce, której uciekły rączki”
11.00–11.15 przerwa na kawę

panel 4
prowadzenie – Zuzanna Daniec
11.15–11.45 Artur Dobija (Katowice) – Hip-hopowa retroperspektywa: o debiutanckim albumie „Orient” duetu SYNY
11.45–12.15 Karolina Dąbek (Kraków) – Muzyka klasyczna w reklamie: majstersztyk czy barbarzyństwo?
12.15–13.45 przerwa obiadowa

panel 5
prowadzenie – Monika Szpyrka
13.45–14.15 Paweł Malinowski (Kraków, Aarhus) – Kraków, nostalgia. Zarys
14.15–14.45 Wassim Ibrahim (Kraków) – The crisis of musical identity in the Levant from Aramaic to the electronic music
14.45–15.15 Michał Dorman (Kraków) – Programowość abstrakcyjna
15:15–15:30 przerwa na kawę

15:30–16:30 Artur Zagajewski (Łódź) – Trash, punk, nowa fala, synth pop jako źródła moich inspiracji

 

1 marca 2019, piątek
koncert 1
Sala Koncertowa im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
19.00
Gośka Isphording – klawesyn
Erik Bosgraaf – flety proste

Marcel Chyrzyński
BEELDEN (2006) na flet prosty, klawesyn i taśmę

Wiaczesław Kyrylow
Raum mit Sarabande (2019) na altowy flet prosty i klawesyn

Paweł Malinowski
untitled (2019) na amplifikowany tenorowy flet prosty i klawesyn

Oktawia Pączkowska
…spleen (2019) na flet prosty i warstwę elektroniczną

Monika Szpyrka
the problem that has no name: 1 (2019) na klawesyn i audio-playback

Artur Zagajewski
Composition arithmétique (2017) na flet piccolo i ścieżkę mono – wersja na klawesyn

2 marca 2019, sobota
koncert 2
Sala Koncertowa im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
17.30

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
Małgorzata Mikulska – flety
Tomasz Sowa – klarnety
Krzysztof Guńka – saksofon tenorowy
Paulina Woś – skrzypce, altówka
Barbara Mglej – skrzypce
Jakub Gucik – wiolonczela
Aleksander Wnuk – perkusja
Martyna Zakrzewska – fortepian

Jarek Płonka
rust (2016, rew. 2019) na skrzypce, altówkę i wiolonczelę

Pierre Boulez
Dérive 1 (1984) na sześć instrumentów

Paweł Szymański
Bagatellen für A.W. (1995) na skrzypce, klarnet, saksofon tenorowy i fortepian

Artur Zagajewski
Mechanofaktura (2015) na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (syntezator)

Spółdzielnia Muzyczna
improwizacja

3 marca 2019, niedziela
koncert 3
Sala Koncertowa im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
19.00

Orkiestra Smyczkowa Elementi:
skrzypce I: Natalia Orszak, Patrycja Polanowska, Anna Śliwczynska, Ewa Maria Gil, Adrian Lalik, Zofia Guzik
skrzypce II: Magdalena Pawlus, Joanna Boryczko, Zuzanna Jakimowicz, Aleksandra Panasiuk, Paulina Anna Bujok, Anna Lewandowska
altówki: Barbara Papierz, Dominika Dudek, Aleksandra Machnik, Edyta Butor, Justyna Maziarka, Magda Niedźwiecka
wiolonczele: Jan Pasławski, Katarzyna Bryniczka, He Xu, Weicheng Zhang, Monika Wursten, Xia Sheng
kontrabasy: Kuba Braun, Konrad Zapotoczny
perkusja: Aneta Puławska, Stanisław Konstanty

studenci, doktoranci i absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie
Joanna Kapusta – altówka
Łukasz Laxy – wiolonczela
Zuzanna Michna – flet
Małgorzata Mikulska – flet
Wiesław Ochwat – akordeon
Rafał Pałacki – akordeon
Martyna Zakrzewska – fortepian
Izabela Żurczak – basethorn

Nadim Husni, Justyna Kwarcińska – dyrygenci

Waghalter Quartet:
Kazimierz Michalik – skrzypce I
Jakub Michalak – skrzypce II
Barbara Papierz – altówka
Jan Pasławski – wiolonczela

Xing Yu
Requiem 1976 (2019) na orkiestrę smyczkową i dwie perkusje
Orkiestra Smyczkowa Elementi, Nadim Husni – prowadzenie

Michał Dorman
śnieg/gwiazdy/— (2016) na flet i akordeon
Zuzanna Michna – flet, Rafał Pałacki – akordeon

JacobTV
Lipstick (1998) na flet i audio-playback
Małgorzata Mikulska – flet

Wassim Ibrahim
Why? (2017) na kwartet smyczkowy
Waghalter Quartet

Wiaczesław Kyrylow
Aurora-Lied (2019) na flet, basethorn, akordeon, altówkę i wiolonczelę
Zuzanna Michna – flet, Izabela Żurczak – basethorn, Wiesław Ochwat – akordeon, Joanna Kapusta – altówka, Łukasz Laxy – wiolonczela, Justyna Kwarcińska – prowadzenie

***

Piotr Peszat
Democratic Music (2019) na fortepian
Martyna Zakrzewska – fortepian

Georges Aperghis
Simata (1970) na fortepian
Martyna Zakrzewska – fortepian

Michał Lazar
mozaika #3 (2019) na taśmę i wideo, fragment collage’u powstałego na użytek spektaklu tanecznego Mozaika, wideo we współpracy z Grzegorzem Martem