Prasówka 07.08.2017
Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.
Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies. W tym tygodniu, z okazji premiery numeru #31, szczególnie skupiamy się na tematach okołosoundartowych.
1.
Stopień przygotowania polskich krytyków sztuki współczesnej do obcowania ze sztuką dźwięku ciekawie obrazuje obecność tej dziedziny w relacjach z ważnych i dużych imprez, jak weneckie Biennale Sztuki czy documenta. Ariel Guzik, którego niecodzienną sztukę i filozofię w numerze #31 opisuje Piotr Tkacz, niestety umknął całkowicie uwadze naszej prasy w roku 2013, choć to może praca Konrada Smoleńskiego pod kuratelą Daniela Muzyczuka, również autora z numeru #31, wyczerpała limit obecności dźwiękowej. Tak samo w tym roku nikt nie napisał o pawilonie tureckim i instalacji Cevdet Ereka (http://www.domusweb.it/en/art/2017/05/18/cevdet_erek_cin.html ) – zaskakująco politycznej (biorąc pod uwagę sytuację w tym kraju), odwołującej się do architektury dźwięku i opresji władzy. Praca wpisuje się również w tematykę tekstu Filipa Lecha z soundartowego Glissanda. Niedawno ukazała się płyta z materiałem bazującym na instalacji prezentowanej na poprzednim documenta (https://cevdeterek.bandcamp.com/album/davul ), materiał ten częściowo pojawił się także w ścieżce dźwiękowej do równie politycznego filmu Blokada (reż. Emin Alper).
2.
Jednym z bohaterów naszego nowego numeru jest Alexander Calder oraz jego rzeźby kinetyczne, które wywarły silny wpływ na całą generację muzyków eksperymentalnych lat 50. W Whitney Museum w Nowym Jorku trwa właśnie wystawa Calder: Hypermobility i w ramach programu wydarzeń towarzyszących Okkyung Lee (której rozmowę z Ikue Mori wrzucaliśmy tu w zeszłym tygodniu) oraz Christian Marclay zagrali improwizowany koncert na przestrzeń, w której znajdował się pierwszy z tzw. Mobiles à main – rzeźb kinetycznych Caldera, które pozbawione są napędu – Small Sphere and Heavy Sphere (1932/1933). Poniżej dwie recenzje z tego występu: Lany Norris dla „I Care If You Listen” oraz Andy’ego Battagli dla „Art News”. Strategie jakie Lee oraz Marclay przyjęli względem rzeźby, traktując ją jako instrument (Marclay) lub konceptualny model działania (Lee). Nie sposób nie pomyśleć w tym kontekście o utworze Earla Browna Calder Piece (1963-1966) napisanym na kwartet perkusistów oraz rzeźbę Caldera Chef d’Orchestre (1966). Więcej o tym utworze w naszym numerze.
https://www.icareifyoulisten.com/2017/08/christian-marclay-okkyung-lee-calder-the-whitney/
3. & 4.
Bohaterowie #31 to nie tylko kluczowe postaci w historii sound artu, ale wciąż wystawiający i czynni artyści. Jeden z protagonistów tekstu Antoniego Michnika Stojące fale i metazabawki…, Vassiliakis Takis wystawia swoją monumentalną pracę Gong na 14. edycji DOCUMENTA w Kassel. Z kolei Design Museum Holon w Izraelu otwarło niedawno wystawę Sound and Matter in Design, na której prezentowane są m.in. dzieła Alicji Pytlewskiej i panGeneratora. Jeśli ktoś nie ma jeszcze planów na jesienne wyjazdy, to ma jeszcze czas na wizytę w Tel Awiwie do 28 października.
http://www.dmh.org.il/exhibition/exhibition.aspx?pid=47&catId=-1
5.
Nowy numer „Evental Aesthetics” (2017, Vol. 6 no. 1) został poświęcony hasłu „Sound Art and Environment”. Obszerny wstępniak Gasci Ouzuniana próbuje dokonać redefinicję ekologii akustycznej, odnosząc się do klasycznego tekstu R. Murraya Schafera oraz pracy Free/Phase: An Intermedia Suite in Three Nodes Mendi i Keitha Obadike’a. W kilku kolejnych esencjonalnych tekstach autorzy piszą o: przełomowej pracy Chrisa Watsona Weather Report jako przykładzie pejzażu dźwiękowego ery antropocenu, pojęciu Noisy-nonself w kontekście posthumanizmu i oparcia na zwierzęcych próbkach oraz o Vibracathedral Orchestra tworzącej muzykę dronową. Obowiązkowa lektura dodatkowa po przeczytaniu od deski do deski naszego nowego numeru.
http://eventalaesthetics.net/vol-6-no-1-2017-sound-art-and-environment/
6.
Wyjątkowo ciekawe materiały promocyjne: Volkmar Klien i Andreas Weixler, dwaj profesorowie Anton Bruckner Privatuniversität, wraz z kompozytorką / artystką Se-Lien Chuang przybliżają na blogu Ars Electronica soundartowy program nadchodzącej edycji festiwalu (7-11.09). Rozmówcy przybliżają sylwetki występujących muzyków, m.in. Dorit Chrystler, The Steel Girls (Astrid Schwarz, Tobias Leibetseder, Angélica Castelló), Jiayi Young i Shih-Wen Young, Setha Cluetta. Opowiadają też o sympozjum “Different Places – From Broadcasting to Transmitting to Processing” organizowanym wspólnie z radiem Kunstradio, Ö1. Biorąc poprawkę na charakter tego tekstu, warto go przejrzeć i zastanowić się nad wyprawą do Linzu.
a box within boxes from seth cluett on Vimeo.
https://www.aec.at/aeblog/en/2017/08/02/ars-electronica-festival-2017-sonic-saturday-music-monday/
7.
„Prosimy dotykać eksponaty”. Taką tabliczkę znajdziemy przy wejściu do pierwszego indyjskiego interaktywnego muzeum dźwiękowego The Indian Music Experience w Bengaluru. Główny gmach instytucji co prawda wciąż pozostaje nieczynny, jednak w minioną sobotę uroczyście otwarty został już zewnętrzny Ogród Dźwiękowy, którego docelową funkcją ma być „strojenie” ludzkich zmysłów jeszcze przed zetknięciem z wystawą główną. Muzeum ma na celu ukazanie zwiedzającym kultury indyjskiej przez pryzmat muzyki, zarówno tradycyjnej, jak i współczesnej. Ogród zaś ma wzbudzać w ludzkim ciele wibracje na wzór jogi dźwięku (naada yoga) przy pomocy zaprojektowanych przez centrum badań dźwiękowych SVARAM instrumentów, jak gongi w kształcie kwiatów, różnobarwne ksylofony czy podwieszane steel drums o burzowym brzmieniu. Poniżej dwa artykuły opisujące otwarcie ogrodu.
(db, am, mp, jt)