Przypadki Johna Cage’a
Zostałem zaproszony do domu pewnej starszej pani w Burnsville w Północnej Karolinie, żeby zagrać Sonaty i interludia. Pani była jedyną w okolicy właścicielką fortepianu. Wyjaśniłem jej, […]
Zostałem zaproszony do domu pewnej starszej pani w Burnsville w Północnej Karolinie, żeby zagrać Sonaty i interludia. Pani była jedyną w okolicy właścicielką fortepianu. Wyjaśniłem jej, […]
Czy pamiętacie jeszcze rozswingowane do nieprzytomności interpretacje Bacha autorstwa Jacquesa Loussiera oraz zespołu Swingle Singers? Albo legendarny Modern Jazz Quartet […]
W latach 60. w Stanach Zjednoczonych, kiedy duży procent społeczeństwa i kultury można było określić jednym słowem – hippisi, zaczęła tworzyć się […]
Gdyby człowiek taki, jak Bernard Stollman nigdy nie istniał, należałoby go wymyślić. Ale czy przez to opowieść ta byłaby inna? […]
Krzysztof Kwiatkowski: Ponieważ redaktor naczelny zasugerował nam temat „późny Stockhausen”, wypadałoby się najpierw zastanowić, jaki sens (poza czystą chronologią) ma dzielenie […]
„Terminy nowa prostota i nowy romantyzm, stosowane na określenie nurtu estetycznego, który pojawił się na początku lat siedemdziesiątych, są często używane […]
Komponowanie siebie Do szkoły muzycznej poszłam, kiedy miałam pięć lat, więc już jako mniej więcej trzynastolatka uczyłam się teorii muzyki. […]
Od powstałej w roku 1971 Mantry na dwa fortepiany z elektroniką rozpoczyna się w twórczościStockhausena trwający do dziś okres, którego wyróżnikiem jest metoda komponowania przy użyciu […]
Ilekroć zdarza mi się rozważać kwestię kondycji współczesnej symfoniki, przypominam sobie esej Lutosławskiego z 1967 roku na temat jego II Symfonii („Res Facta” […]
Na początku lat 70. wielu młodych kompozytorów zwróciło się ku mniej lub bardziej radykalnej redukcji materiału swoich utworów. Za cel […]