8. Dni Muzyki Nowej
8. Dni Muzyki Nowej / 18 – 21.01.2018 / Klub Żak
klubzak.com.pl/
Program DMN i ceny biletów sa podane na końcu tekstu.
Usłysz inne oblicze muzyki
Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – podczas 8. Dni Muzyki Nowej chcemy pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze.
Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach. Będziemy pokazywać to, co znane w nowym kontekście i nowych okolicznościach, odkrywać potencjał drzemiący w instrumentach, przywoływać przeszłość w nowej odsłonie. Chcemy zaskakiwać.
Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej. Podczas tegorocznego festiwalu, chcemy zagłębić się w nie-piosenkowy potencjał tego instrumentu strunowego. Eric Chenaux i Norberto Lobo, aktywnie funkcjonujący na scenie od kilku lat, w 2017 roku nagrali wspólnie płytę, na której rozwijają możliwości gitar elektrycznych, modyfikując ich brzmienie, eksperymentując z barwą i fakturami. Artyści, którzy równie często tworzący piosenki, na albumie “The Byre” stworzyli interesującą formę, która wychodzi daleko poza kanon brzmieniowy tego instrumentu. Pochodząca z Baltimore Susan Alcorn musician zasłużyła się grając muzykę country na pedal steel guitar, urządzeniem kojarzonym także z prog-rockowymi dokonaniami takich grup chociażby Pink Floyd. Jednak grając solo, artystka wchodzi na obszar muzyki awangardowej i ambientowej, wykorzystując instrument w zupełnie inny sposób. Marcin Dymiter zasłynął z współtworzenia jednej z najważniejszych grup doby lat 90., słupskiej Ewy Braun. Kiedy zespół zakończył działalność, muzyk zwrócił się w kierunku sceny eksperymentalnej i field-recordingu. Cały czas jednak korzystał z efektów gitarowych, przydatnych także w muzyce elektronicznej, a przed siedmioma laty (a potem w 2013 roku) wrócił do gitarowego etosu pod szyldem Niski Szum. Podczas Dni Muzyki Nowej zobaczymy go prapremierowo w specjalnym, nowym składzie Trys Saulės razem z gitarzystą Arturem Krychowiakiem (God’s Own Prototype, Nowa Ziemia) i perkusistką Dominiką Korzeniecką (Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, Tania O, Banda Nella Nebia). Efektem ich współpracy będzie muzyka bliska twórczości takich zespołów jak Earth czy Barn Owl.
Kto pamięta kasety magnetofonowe, opracowane przez firmę Philips na początku lat 60, które przed upowszechnieniem się płyt CD były najpopularniejszym nośnikiem dźwięku? Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski od okresu nastoletniego zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrumencie kasetowym, jednej z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Pierwsze nagrania publikował już w latach 80., a przed rokiem przypomniał o nim Felix Kubin, publikując jego muzykę nakładem wytwórni Gagarin Records. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże jak gra na kasetach.
W przeszłość muzyki sięga trio Bastarda Trio, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie “Promitat eterno” wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie “viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej. Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję “Melodie” holenderskiego kompozytora i pianisty Louisa Andriessena: unison dwóch instrumentów, melodię rozciągniętą niemal w ambient, nie zatracającą swoich narratywnych właściwości. Napisał do niego alter ego “Harmonie” aby pokazać że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.
Podczas festiwalu wystąpi zespół Zeitkratzer, osobliwa orkiestra muzyki współczesnej, która często bierze na warsztat kompozycje twórców muzyki eksperymentalnej. Grali też “Metal Machine Music” Lou Reeda, a z okazji dwóch dekad istnienia, sięgnęli po materiał z pierwszych dwóch płyt zespołu Kraftwerk, często przez samych autorów spychany w niepamięć. W pierwotnym stadium ta niemiecka grupa korzystała z fletów czy instrumentów smyczkowych, mocno wchodząc nie tylko na obszar krautrocka, ale też muzyki współczesnej. Zeitkratzer przypomina o tym, wskazując, że przed Kraftwerk był zupełnie inny Kraftwerk niż ten znany z elektronicznych pasaży od słynnego “Autobahn” począwszy. Last but not least na festiwalu zobaczymy Stefana Wesołowskiego i Piotra Kalińskiego, którzy w 2017 roku wydali dwa fantastyczne solowe albumy. Na 8. Dniach Muzyki Nowej usłyszymy owoc ich współpracy pod nazwą Nanook of the North, na miesiąc przed premierą płyty w niemieckiej Denovali Records. To, co znalazło się na płycie, nie jest jedynie połączeniem dotychczasowej twórczości obu muzyków, ale może mocno zaskoczyć fanów ich muzyki. Podobnie więc jak przy wszystkich koncertach, przyjrzymy się ich nowemu obliczu.
Kuratorem festiwalu 8. Dni Muzyki Nowej jest Jakub Knera.
18.01.2018, G. 20.00
NORBERTO LOBO & ERIC CHENAUX / THE BYRE / POLSKA PREMIERA
Norberto Lobo – gitara elektryczna / Eric Chenaux – gitara elektryczna
TRYS SAULĖS / PRAPREMIERA
Dominika Korzeniecka – perkusja / Marcin Dymiter – gitara elektryczna / Artur Krychowiak – gitara barytonowa
19.01.2018, G. 20.00
SUSAN ALCORN / POLSKA PREMIERA
Susan Alcorn – steel pedal, efekty
DOMINIK STRYCHARSKI & BARBARA DRĄŻKOWSKA / PLAY ANDRIESSEN & STRYCHARSKI
Dominik Strycharski – flet, elektronika, wokal / Barbara Drążkowska – fortepian
20.01.2018, G. 20.00
A. K. KLOSOWSKI / PLAYS THE KASSETTENINSTRUMENT / POLSKA PREMIERA
Arnd Kai Klosowski – elektronika, kasety
NANOOK OF THE NORTH / NANOOK OF THE NORTH / PREMIERA
Stefan Wesołowski – fortepian, elektronika / Piotr Kaliński – elektronika
21.01.2018, G. 20.00
BASTARDA / PROMITAT ETERNO
Paweł Szamburski – klarnet / Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela / Michał Górczyński – klarnet basowy
ZEITKRATZER / PERFORMS SONGS FROM „KRAFTWERK” AND „KRAFTWERK 2” / POLSKA PREMIERA
Frank Gratkowski – flet, klarnety / Elena Kakaliagou – róg / Hilary Jeffery – puzon / Reinhold Friedl – harmonia, fortepian / Didier Ascour – gitara / Maurice de Martin – perkusja / Hayden Chisholm –
saksofon / Nora Krahl – wiolonczela / Elisabeth Coudoux – wiolonczela / Ulrich Phillipp – kontrabas
KARNETY
90 zł – w sprzedaży do 19.01.18 (lub do wyczerpania puli) – sprzedaż karnetów wyłącznie w kasie Klubu Żak
BILETY
13 zł – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł – zniżka* dla studentów, uczniów i seniorów
30 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury
35 zł – bilet normalny / bez zniżek
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na jedną legitymację/KARTĘ)
Sprzedaż biletów bez zniżek: tickets.klubzak.com.pl
Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.
Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/JazzJantar.
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.
Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.
Nadchodzące wydarzenia
grudzień
Unikalne dźwięki miasta – premiera (2.12) instalacji artystycznej POLE SIŁOWE (3-20.12)
Łódź wystawyKrzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź festiwalePrzestrzenie | 12. AŻ Festiwal
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
WarszawaTracklista #19: Muzyka ciszy
Katowice