Wydarzenie minęło
Wydarzenia

DMN 2019 / Ensemble Kompopolex, Gas

Data
piątek, 1 lutego 2019

Godz.
20:00 – 23:00

Miejsce
Klub ŻAK
Al. Grunwaldzka 195/197

9. Dni Muzyki Nowej / Klub Żak

18.01.2019 / G.20.00
ENSEMBLE KOMPOPOLEX
Aleksandra Gołaj – percussion / Rafał Łuc – accordion / Jacek Sotomski – electronics / Monika Winczewska – flute
GAS / Rausch
Wolfgang Voigt – electronics

ENSEMBLE KOMPOPOLEX
Jak pisze Monika Pasiecznik: „Na scenie nowej muzyki w Polsce czuć ostatnio delikatny powiew świeżości. Niosą ją kompozytorki i kompozytorzy urodzeni na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. (…) Pochodzą z różnych ośrodków: Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Łodzi, ale są obywatelami świata. Także tego wirtualnego. Być może jest to pierwsze pokolenie prawdziwych tubylców internetowych (sami na siebie mówią „cyfrowiacy”), którzy doświadczają rzeczywistości w specyficzny sposób. Ich stosunek do materiału muzycznego i kompozycji kształtuje się pod wpływem rewolucji cyfrowej. Są świadomi jej konsekwencji: działają konceptualnie i intermedialnie. Nie odcinają się od świata spoza muzyki, lecz starają się nawiązać z nim kontakt. Inspirację czerpią zewsząd, ze sztuki, mody, popkultury.”
Do tego grona zalicza się wrocławski kompozytor Jacek Sotomski, nominowany do Nagrody Środowiska Muzycznego „Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018” w kategorii Odkrycie Roku (za kompozycję „Credopol”, powstałą do tekstu Weroniki Murek, wykonaną na Festiwalu Musica Polonia Nova 2018). Jacek Sotomski ma w dorobku utwory na tradycyjne składy wykonawcze, jak i kompozycje elektroniczne, eksperymentalne. Wykorzystuje zarówno live electronics, jak i tape music czy improwizację na instrumentach niekonwencjonalnych, np. magnetofonach kasetowych. Jest współtwórcą Ensemble Kompopolex, należącego do „zespołów, jakie od kilku lat rewolucjonizują dyskurs współczesnego wykonawstwa na świecie. Dlatego nie jest typowym ansamblem o ustandaryzowanej obsadzie, lecz grupą muzyczną (w sensie bardziej rockowym) eksperymentującą z formą, konceptami i multimediami, pracującą nad własnymi, oryginalnymi programami z podobnie myślącymi kompozytorami. Chodzi o wyrazistą tożsamość i ducha epoki postinternetu.”
Cytaty pochodzą z tekstu Moniki Pasiecznik – pasiecznik.wordpress.com

GAS
Mike Ink, M:I:5, Love Inc., Tal i All – to kilka z przeszło trzydziestu scenicznych pseudonimów, pod którymi znany jest Wolfgang Voigt, jeden z twórców niemieckiego minimal techno, producent aktywny od drugiej połowy lat 80. Na jego koncie znajduje się w sumie ponad sto sześćdziesiąt albumów, ale dzisiaj najbliższa jest mu muzyka ambientowa, którą tworzy pod szyldem Gas, a jego dwa najnowsze albumy („Narkopop” z 2017 roku i „Rausch” z 2018 roku) podbiły serca krytyków i słuchaczy.
O „Narkopop” Bartek Chaciński napisał na łamach Polityki: „Wolfgang Voigt doprowadził swój pomysł do perfekcji: ledwie wpadł się przypomnieć po siedemnastu latach, a od razu rozkręcił imprezę roku”. Z kolei „Rausch” Ewelina Malinowska z portalu Soundrive opisuje słowami: „Nie da się do tego tańczyć, sprzątać też nie bardzo, nawet praca czy nauka nie byłyby łatwe, bo ta muzyka mimo swojej linearności, jest bardzo absorbująca, potrafi pochłonąć każdym dźwiękiem i sprawić, że to ona trawi nas, a nie my ją.”
Sam twórca projektu przekonuje, że ideą stojącą za Gas jest „wprowadzenie lasu na dyskoteki albo vice versa”, co nie jest przypadkiem, bo pomysł zrodził się w Königsforst – lesie niedaleko Kolonii, skąd Voigt pochodzi. Bliskie związki z ojczyzną są zresztą wyraźne także na poziomie kulturowym, co zostało podkreślone w recenzji „Rausch” serwisu Pitchfork: „Korzystając z komputerów do skrupulatnego przetwarzania sampli Wagnera, volksmusik i szlagierów w pulsacyjną atmosferę, Voigt przełamuje niemiecką tożsamość poprzez zapadający w pamięć, cyfrowy pryzmat”.
Materiał z „Narkopop” i „Rausch” można było usłyszeć podczas festiwalu Tauron Nowa Muzyka 2018, koncert podczas Dni Muzyki Nowej będzie natomiast dopiero drugim wykonaniem wariacji na temat tych utworów w Polsce.

Bilety
20 zł I pula / 30 zł II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł I pula / 35 zł II pula – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
35 zł I pula / 45 zł II pula – super zniżka* na Kartę do Kultury
45 zł I pula / 55 zł II pula – bez zniżek

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 grudnia 2018. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)

Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.

Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert. Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/DniMuzykiNowej.

W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych. Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.