Sztuki Dźwiękowe
Sztuka Wyboru, Słowackiego 19
80-257 Gdańsk (sala kolumnowa)
Od 27 września do 29 listopada 2018 będziemy regularnie spotykać się w Sztuce Wyboru, by porozmawiać o zjawiskach muzycznych i dźwiękowych, które należą do naszej codzienności, ale niełatwo je zauważyć, jeszcze trudniej – zrozumieć. Do niedawna część z nich uznawano za ekstremalne czy kontrkulturowe. Dziś trzeba je wyłuskiwać z miejskiej audiosfery, która usiłuje je wchłonąć, a tym samym odebrać im autonomię.
Cztery wykłady performatywne Marcina Dymitera przybliżą historie, nagrania i praktyki związane ze słuchowiskami, muzyką użytkową, archiwami dźwiękowymi i siłą głosu. Antoni Michnik opowie o radiofonii i sonic warfare, zapowiadając tym samym poświęcony radiu 35. numer „Glissando”. Prelekcjom będą towarzyszyć występ Filipa Szałaska i Petara Petkova (ate) o pobliskich galenosferach oraz koncert duetu Akpatok (Dawid i Nina Adrjanczykowie), który przed premierą swoich dwóch nowych kaset zaprezentuje „Drobne utwory na głos i organy”.
Wstęp na każde ze spotkań jest wolny, każde jest otwarte na aktywność uczestników. Poza tym, że chcą być przewodnikiem po marginesach kultury muzycznej, Sztuki dźwiękowe mają też zamiar podsunąć praktyczne narzędzia i otworzyć przestrzeń dla dyskusji. Chcemy dopuścić do głosu słuchaczy oraz twórców, wymieszać teorię z indywidualnymi praktykami.
✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️
Program
Marcin Dymiter – Wokół słuchowisk
27 września 2018
18–19:00
Na początku XX wieku radio jako nowe medium otworzyło przestrzeń do spotkania literatury, muzyki, ale przede wszystkim eksperymentu. Słuchowiska stały się rozpoznawalną formą sztuki radiowej. Charakterystyczna narracja i atmosfera mimo upływu czasu nadal pociągają, nie tracąc na sile wyrazu. W XXI wieku, pomimo medialnego nasycenia, słuchowiska zachowały swoją autonomię, inspirując do poszukiwań dźwiękowych.
Antoni Michnik – Prehistoria pewnego nadużycia: radio w okresie I Wojny Światowej
27 września 2018
19:15–20:00
Czas I Wojny Światowej to okres bezprecedensowego rozwoju tego, co dzisiaj określa się mianem sonic warfare – wojny dźwiękowej. Jedną z jej podstawowych technologii stało się w tym okresie radio (zarówno radiotelegrafia, jak i radiofonia), którego rozwój w latach 1914–1918 położył podwaliny pod eksplozję cywilnej radiofonii w okresie międzywojnia.
Prezentacja Antka Michnika („Glissando”, Grupa ETC, Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności) to zarazem wprowadzenie do jego pracy doktorskiej w Instytut Sztuki PAN, jak i wstęp do nowego, 35. numeru „Glissando” w całości poświęconego radiu.
???
Marcin Dymiter – Zagubione taśmy. Muzyka użytkowa, radiowa i telewizyjna
24 października 2018
18–19:00
W radiu i telewizji istnieje cała gama motywów zapowiadających programy oraz wszelakie dźwiękowe tła, które towarzyszą wypowiedziom, audycjom, czytanej literaturze. Wreszcie są tematy muzyczne znane z seriali. To muzyka użytkowa. Skąd się wzięła?
Filip Szałasek / Petar Petkov (ate) – Trzy cisze. Galenosfery w pobliżu
24 października 2018
19:15–20:00
Galenosfera to strefa ciszy. Miejsce, do którego hałas nie dochodzi – jest odpierany bądź konsumowany przez silniejszą odeń dźwiękową próżnię. Tego rodzaju akustyczne wyspy są dziś szczególnie istotne. Mimo że niektóre z nich leżą w centrum miasta albo tuż za jego granicami, dają wytchnienie od inwazyjnych warstw pejzażu dźwiękowego. Galenosfery chronią naczynia włosowate ucha, sprzyjają regeneracji psychicznej i niezakłóconej zabawie.
???
Marcin Dymiter – W chmurze. O zagadnieniu archiwum dźwiękowego
7 listopada 2018
18–19:00
Kolekcje, zbiory, archiwa są materialnym dowodem zapisu dźwięku – winyle, taśmy szpulowe, kasety, płyty CD. Cyfryzacja nadaje nowy sens zbiorom, archiwom. Muzyka oddziela się od fizycznego nośnika. Od wynalazku Edisona – wprost do „chmury”.
Akpatok – Drobne utwory na głos i organy
7 listopada 2018
19:15–20:00
Akpatok współtworzą Dawid (organy) i Nina Adrjanczykowie (głos). Zespół powstał w 2013 roku i do tej pory opublikował dwa albumy — „Through the Spruce Gate Into the Snowy Forest” (2014) i „Two Winters, Two Springs” (2015). Duet porusza się po ścieżkach bliskich muzyce eksperymentalnej i minimalistycznej, od początku działalności rozwijając własny język muzyczny, występując w Polsce i za granicą, budząc zainteresowanie międzynarodowej krytyki.
Od 2017 muzycy pracowali nad ideą mikroruchów — z założenia ograniczonych przepływów melodycznych i pozornie niezauważalnych zmian interwałowych. Podczas koncertu zostanie zaprezentowany cykl „Drobnych utworów na głos i organy”, stanowiący realizację tej idei rozpisaną na krótkie formy muzyczne. Jesienią 2018 pod szyldem kolektywu Punctum – Krásovka oraz nakładem Pionierska Records ukażą się niezależnie od siebie dwie kasety: pierwsza dokumentująca koncert w Pradze w 2017, druga zawierająca najnowsze kompozycje.
???
Marcin Dymiter – Siła głosu. Wokół muzyki wokalnej
29 listopada 2018
18–19:00
Głos to prawdopodobnie jeden z najstarszych instrumentów. Co przetrwało z jego pierwotnej charyzmy? Posłuchamy muzyki z różnych części świata i sprawdzimy czy siła głosu to nadal moc. Czy głos to narzędzie do eksperymentów, improwizacji?
✔️ Grafiki: Justyna Mazur
? Mecenat: Miasto Gdańsk
Nadchodzące wydarzenia
grudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawa wystawyUnikalne dźwięki miasta – premiera (2.12) instalacji artystycznej POLE SIŁOWE (3-20.12)
ŁódźZygmunt Krauze - Koncert promocyjny płyty KONTEKSTY
KrakówTargi Małych Wydawców - Warszawa, Pardon, To tu, 15.12
Warszawa spotkania"Uzmysłowienie. Czytając ciałem" Warsztat performatywno-dyskusyjny | Otwieramy się!
Warszawa koncertySoundBank
Warszawa koncertyTRZY AKTY / Kasprzak/ Komorowski / CH EEHGIDI / Project TRESURO
Poznań