Zygmunt Krauze – Koncert promocyjny płyty KONTEKSTY
Zygmunt Krauze – Koncert promocyjny płyty KONTEKSTY
14 grudnia 2024/ Kraków
Serdecznie zapraszamy na koncerty promujące płytę Zygmunt Krauze – Konteksty której premiera będzie miała miejsce końcem listopada 2024 r. – wydana w oficynie wydawniczej DUX.
W programie usłyszymy utwory Zygmunta Krauzego – Elegy, Quatuor pour la naissance i De ira, de dolore.
Zygmunt Krauze zabiera poprzez swoją muzykę głos w palących sprawach otaczającego go świata: kryzysu migracyjnego, łamania praw człowieka, wojny na Ukrainie. W tym […] kontekście należy bez wątpienia odczytywać Elegię na skrzypce, wiolonczelę i fortepian oraz De ira, de dolore na dźwięk elektroniczny i osiem instrumentów, oba utwory skomponowane w dramatycznym roku 2022 i cytujące dwie melodie spisane przez Oskara Kolberga na Rusi Czerwonej. W triu wyszeptana przez instrumenty ludowa pieśń zdaje się utulać gniew epizodów dramatycznych, wykrzyczany przez nie w typowej dla kompozytora manierze. Z kolei w De ira, de dolore jej siostra wyrasta nieśmiało na trudnej glebie sonorystyczno-punktualistycznego pobojowiska. A więc pradawna, radosna pieśń jako symbol nadziei. Czy takim symbolem ma szansę stać się wybrany przez Krauzego fragment muzycznej mapy Europa, którego amerykańskie oddziały strzegą dziś przed „zbłąkanymi” rosyjskimi rakietami, a który przez stulecia pozostawał przedmiotem terytorialnych sporów Kijowa, Moskwy, Wilna, Warszawy, Budapesztu i Wiednia? Być może w tej kwestii warto zaufać kompozytorowi, doświadczonemu dziecku stulecia wojen, totalitaryzmów i… nadziei.
Nadzieja powracała w życiu oraz twórczości Krauzego w najmniej oczekiwanych momentach, co świetnie ilustruje chociażby Quartuor pour la Naissance (1985), swoisty dialog z apokaliptycznym – napisanym w obozie jenieckim podczas II wojny światowej – Kwartetem na koniec czasu Oliviera Messiaena. Zamiast perspektywy metafizycznej i kosmicznej – śpiew bardzo osobisty, wręcz intymny; w miejsce mitu eschatologicznego – afirmacja nowego, bezbronnego życia. Narodziny syna uczcił kompozytor własną, podniosłą, nasyconą, ale też wieloznaczną wyrazowo pieśnią, której temat intonuje na początku fortepian. Gdy dołączają do niego klarnet, skrzypce i wiolonczela, instrumentalny śpiew rozpoczyna swą wędrówkę przez rozmaite faktury, układy kolorystyczne, stany psychologicznego skupienia oraz efemeryczne, spierające się ze sobą emocje. Obok oczywistych błogości czy ekscytacji, usłyszeć można troskę, niepokój, determinację. Ów kalejdoskop spowija jednak niemal nieprzerwanie delikatna poświata nadziei. Aż trudno uwierzyć, że ów manifest osobistej duchowości powstał w najmroczniejszej epoce, zaledwie trzy lata po chocholim tańcu Tableau Vivant.
Zapraszamy na dwa koncerty:
11 grudnia 2024 r. – Teatr Szwalnia, Łódź, godz. 19:30
14 grudnia 2024 r. – Capella Cracoviensis, Kraków, godz. 19:30
Projekt finansowany przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz Stowarzyszenie Artystów Wykonawców STOART.
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU
Data: 14 grudnia 2024
Miejsce: Kopernika 19
FB: >>>