Zmieszany, nie wstrząśnięty. Musica Electronica Nova 2025
Muzyka najnowsza z wielkim mozołem toruje sobie drogę do filharmonicznych estrad. Przełamywanie żelaznego kanonu przez kompozycje żyjących twórców wymaga nie tylko […]
Muzyka najnowsza z wielkim mozołem toruje sobie drogę do filharmonicznych estrad. Przełamywanie żelaznego kanonu przez kompozycje żyjących twórców wymaga nie tylko […]
Czteroletnia przerwa, wymuszona przez pandemię, skłoniła do refleksji nad znaczeniem multimediów w tej dziedzinie sztuki. Zaoferowano wieloaspektowe ujęcia muzyki poprzez wcielenie idei instalacji artystycznych, współgrających z rozległą przestrzenią Narodowego Forum Muzyki. Włączono, tak często pomijany, aspekt ruchowy czy międzyepokowe dialogi instrumentalne, zdecydowaną elektronikę, ale przede wszystkim postawiono na wszechobecną audiowizualność.
1. Najnowsze wydanie prasówki rozpoczynamy od przyjrzenia się jednemu z najpotężniejszych muzycznych serwisów streamingowych, jakim jest Spotify. Analizując niepokojące trendy wśród […]
Jeszcze rok temu wśród uczestników festiwali nie cichła dyskusja dotycząca formy kilkudniowych wydarzeń kulturalnych. Mówiło się, że potrzebny jest co […]
Powiedziałem sobie: „Ludzkie priorytety”. Na koncerty będę chodził wypoczęty, zadbam o rozkład sił, drobne przeszkody potraktuję z dystansem. Planowi sprzyjał brak programu […]
Debata z udziałem Krzysztofa Stefańskiego, Adama Suprynowicza, Ewy Szczecińskiej i Wiolety Żochowskiej. Moderuje Iza Smelczyńska. IZA SMELCZYŃSKA: Żyjemy w pewnego rodzaju paradoksalnej sytuacji. Muzyka […]
Brzmienie XX-wiecznej klasyki wypełniło jubileuszową edycję festiwalu od dziesięciu lat łączącego muzyczne skrajności – tradycję i awangardę. Szczycący się kreatywnością i otwartością na eksperymenty festiwal, w tym roku zrobił zdecydowany krok w tył, kierując uwagę na największe nazwiska powojennych modernistów. Organizatorzy patrząc w przeszłość i w niej poszukując odpowiedzi na pytania o stan muzyki najnowszej, zderzyli wielkie idee kompozytorskie i umieścili je we współczesnych kontekstach. Ramę programu stanowiły proste dychotomie: metafizyczne – naukowe, sacrum – profanum, stare – nowe.
W kolejnej odsłonie naszej cyklicznej rubryki piszemy m.in. o kobietach w muzyce współczesnej i nie tylko, dźwiękach roślin i poświęconych im badaniach, wywiadzie z Simonem Steen-Andersenem oraz muzyce z „Czarmej Pantery"...