Debaty „Glissanda” na festiwalu Musica Polonica Nova
Zapraszamy na współorganizowane przez Laboratorium Myśli Muzycznej i magazyn „Glissando” debaty o krytyce i socjologii muzyki współczesnej, które odbędą się 5 i 6 kwietnia podczas festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu. Krytyka muzyczna w Polsce jest silnie spolaryzowana. To poniekąd naturalny stan rzeczy, który nie budzi zdziwienia ani sprzeciwu. Ma on jednak swoje minusy. Im silniejsze zogniskowanie wokół własnych pryncypiów, tym słabszy ogląd zjawisk wykraczających poza preferencje wynikające z przyjętej estetyki. Im silniejsza polaryzacja, tym mniej jest okazji do wymiany argumentów, przyjęcia/wypróbowania odmiennego punktu widzenia. Okazją do takiej debaty będą dwie dyskusje panelowe w pierwszy weekend festiwalu MPN, w siedzibie wrocławskiego Instytutu Muzykologii przy ul. Szewskiej 36.
Dyskusja I: ideologie krytyki muzycznej (sobota, 5 kwietnia, 14.00)
Prowadzący: Marcin Trzęsiok, udział: Tomasz Flasiński, Maciej Jabłoński (Kraków), Monika Pasiecznik, Ewa Schreiber
Dyskusja II: socjologia muzyki współczesnej (niedziela, 6 kwietnia, 14.00)
Prowadzący: Jan Topolski, udział: Rafał Augustyn, Daniel Brożek, Jerzy Kornowicz, Michał Libera.
Co kryje się dziś za sądami estetycznymi? Czy debata o muzyce jest debatą o formie/stylu/technice czy też spory dotyczą spraw ogólniejszych, tyle że nie wprost sformułowanych? Czy linie podziału odzwierciedlają w jakiś sposób zmieniające się funkcje i role kompozytora, krytyka, kuratora? W jakim stopniu sądy krytyczne są wynikiem naszych reakcji na rewolucję medialną, jaka dokonuje się na naszych oczach? Wokół tego rodzaju pytań toczyć się będą te rozmowy. Ich zapis pojawi się także na www.glissando.pl – zapraszamy do Wrocławia lub na naszą stronę.