Miksy towarzyszące #40
Prezentujemy dwa miksy stworzone specjalnie przy okazji naszego numeru #40, stanowiące jego integralną część i uzupełniające różne wątki poruszane w tekstach. Zapraszamy do odsłuchu.
Cedrik Fermont to mieszkający w Berlinie belgijsko-kongijski kompozytor, muzyk, producent, autor, niezależny badacz, organizator koncertów, kurator (m.in. prowadzonego przez siebie labelu Syrphe) działający od 1989 roku na polu muzyki noise, elektronicznej i eksperymentalnej. Jego kompozycje i instalacje są rozpięte między sound artem i muzyką elektroakustyczną przez noise, industrial aż po bardziej konwencjonalne style taneczne, takie jak acid czy elektronika. Grał trasy koncertowe w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Europie i Ameryce Północnej. Zajmuje się eksperymentalną muzyką z Azji i Afryki (stworzył m.in. doskonałą bazę danych artystów i labeli). Wspólnie z Dmitrim della Faille wydał w 2017 roku książkę Not Your World Music o noisie z Azji Południowo-Wschodniej, która zdobyła nagrodę Golden Nica na Prix Ars Electronica w kategorii Digital Musics & Sound Art.
Anna Zgambo – Prohibition Abolition (04–20, 2019) [Zambia]
Organo – 01 June 9th [Rwanda/Belgia/Węgry/Włochy]
Shorouk El Zomor – Untitled [Egipt]
Burkina electric – Mdolé [Burkina Faso/Austria/Niemcy]
Nandele – Bah-Ass Surgery feat. Fu da Siderurgia [Mozambik]
DRC Music – Hallo (featuring Tout Puissant Mukalo and Nelly Liyemge) [DRK/Wielka Brytania]
Dennis Mpunga & Paul K – Criola [DRK/Belgia]
SHE Spells Doom – End [The Garden] [Zambia]
Robert Machiri – Durban incursions [Zimbabwe]
Slikback – ARC [Kenia]
Catu Diosis – Kakoze [Uganda]
IR-Indigenous Resistance Sankara Future Dub Resurgence – Iwa Pele [Uganda]
HorrorTrópole – 11 Porcos [Angola]
Rwandan Records – Daemons [Rwanda/Niemcy]
Kishi – Som da Birra [Angola]
Duma – Lionsblood [Kenia]
Południe Malawi to najgęściej zaludniony region kraju, niezbyt zamożny, za to z bardzo skomplikowaną historią. Znaczna część jego mieszkańców wywodzi się z grupy Lomwe, która przez dziesięciolecia kolonialnej historii Nyasalandu była najbardziej sprekaryzowaną klasą społeczną na tym terytorium. Imigranci z terenów dzisiejszego Mozambiku przymuszani byli do darmowej pracy na farmach należących do białych i lokalnej ludności Yao. Jako najbiedniejsi i bezbronni w systemie klasowym kolonii, stanowili dla białych ulubiony przykład do mówienia o niższości kulturowej Afrykańczyków.
W postkolonialnym państwie pozycja Lomwe poprawiała się, chociaż na południowy region inni Malawijczycy często patrzą z wyższością. Dotyczy to również współczesnej muzyki, uznawanej za banalną i mało wartościową. Jeśli jednak posłuchamy bez uprzedzeń klasowych najnowszych brzmień lokalnych producentów w dużej mierze wywodzących się z grupy Lomwe, odnajdziemy muzykę pozbawioną pretensjonalności, ale jednocześnie niezwykle śmiałą w łączeniu różnych wpływów z oryginalnym efektem. Można tu usłyszeć podobieństwa do shangaan electro, reggae, rave’u, EDM, hip-hopu i wielu lokalnych stylów ludowych z Malawi. Pogodny trans miesza się z szalonym wizjonerstwem, a czysta użytkowość ze spontanicznym eksperymentem.
Miks jest jednocześnie efektem przypadku i długoterminowej współpracy. Przypadkowo podczas badań w północnym regionie współautor miksu ukrywający się pod uxorinomicznym pseudonimem DJ Dang kupił nagrania DJ-a Manjolo. Były one dostępne wyłącznie u lokalnych sprzedawców empetrójek, którzy w całej Afryce od Dakaru do Maputo stanowią najważniejsze instytucje kontrolujące obieg muzyki między często oddalonymi rejonami. DJ Dang zainteresowany brzmieniem skompletował kolejne nagrania, które jakimś cudem trafiły z południa na drugi koniec kraju. Muzyka ta jest wprost związana z medium, które sprzyja zakłóceniom, otwartości, płynności, a jednocześnie anonimowości artystów. Dlatego też tracklista zachowuje oryginalną pisownię tytułów.
Tutaj pojawia się postać drugiego DJ-a – Twiggiego, czyli Joela Phiriego, znanego w północnym regionie z dancehallowej grupy BlackFace Family. Joel przeprowadził się przed kilkoma laty na południe do Blantyre, gdzie pracuje jako DJ. Zaprzyjaźnieni od 2016 roku muzycy postanowili wspólnie zrealizować miks, który opowie historię muzyki z południa Europejczykom, a jednocześnie przełamie stereotypy dotyczące Lomwe w malawijskim społeczeństwie. Przyjaciele postanowili dotrzeć do producentów, z których większość działa jedynie w wąskich kręgach lokalnych, nagrywając muzykę dla własnej społeczności. Miks powstał też, by dać namiastkę wiejskich zabaw z południa z elektroniczną muzyką. Pokazuje to, że rozwój elektryfikacji, dostępność komputerów i produkcyjnego software’u, tworzy nowe muzyczne światy, o których nie śniło się naszym krytykom.
Tytuł został zainspirowany słowami Guty Mandy z Tonga Boys, który poprzez połączenie między lokalnym a hybrydowym tłumaczył, jak zmienia się malawijska wieś i tożsamość społeczna jej mieszkańców. Muzyka („nyimbo” w języku cziczewa) ta jest jednocześnie lokalna, hybrydowa, a z tym miksem bezpretensjonalnie niech stanie się również transkontynentalna.
DJ Thengo Man – Kujando
Chibade – Chinkazi
Giboh Pearson – Nzizafa Mbeta
DJ Manjolo – Khonyowa
DJ Kainga – Kaingaxx MP 3
DJ Kapwanthi – 2016 (31471)
Kendal & Symon – Malawilano
BlackFace Family – Rush to React
DJ Thengo Man feat. Mack D. – Likatha Lithe
DJ Nike – (52766)(1)(42973)(12190)
DJ Steve – Big Masita
DJ Manjolo – DJMANUUUUUUUUU
DJ Manjolo – Ft. Grace
DJ Thengo Man – Tabwelera
DJ Steve – Asteve Mikango ya sound by maulidi
DJ Kapwanthi – PROD. Mawaya studio – Copy
DJ Namfuko – PRODUCTION RAST END 2016(2)(1)
DJ Kainga – MASHEYA MOLLEN
DJ Manjolo – IFA SIMATHAWIKA