Na bieżąco

Prasówka 01.07.2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

Redakcja / 1 lip 2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej  rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

1.

Bartosz Nowicki w ostatnim czasie opublikował u siebie dwie znakomite, obszerne, niejako dopełniające się recenzje ostatnio wydanych polskich płyt jazzowych. Zainteresowanych tekstem o płycie polsko-duńsko-szwedzkiej formacji LOVE odsyłamy do hiperłącza, tutaj zaś skupimy się na tekście dotyczącym albumu formacji EABS Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) (Astigmatic Records). Jak pisze Nowicki, to album wychodzący od cytatów z utworów stanowiących „wątki epizodyczne” w twórczości Komedy, przepracowujący jego znaczenie i wchodzący w dialog z aktualnymi tendencjami w eksperymentalnym jazzie – szczególnie ze środowiskiem wytwórni Brainfeeder i „współczesnym, przebojowym wcieleniu spiritual jazzu, w epickiej odsłonie ambasadora gatunku Kamasi Washington’a”. Nowicki podkreśla siłę kolektywu, przemyślaną produkcję materiału oraz jego intertekstualny wymiar, który sprawia, że „mamy do czynienia ze znakomitą wizytówką polskiej kultury, której nie stworzyliby żadni kuratorzy i urzędnicy odpowiedzialni za jej zagraniczną promocję” (wszystkie przytoczone cytaty z Nowickiego).

http://1uchem1okiem.blogspot.com/2017/06/make-komeda-not-war-eabs-repetitions.html

2.

Krzysztof Kwiatkowski wzywa do dyskusji o rodzimym niezalu: na stronie trzech szóstek ukazał się wywiad z Wojciechem Kucharczykiem, założycielem labelu Mik Musik. Słychać w rozmowie emocje, nieskrywane w wypowiedziach o realiach prowadzenia małej wytwórni w Polsce, państwowym wsparciu czy finansowaniu artystycznej działalności z publicznych pieniędzy. Prekariuszowska gorycz nie zagłusza tu jednak analizy historycznych przemian w ciągu ubiegłego dwudziestolecia, które z perspektywy wydawcy najsilniej zaszły w samym sposobie słuchania. Jak w tych płynnych warunkach utrzymać niezależną wytwórnię o spójnej strategii estetycznej?

http://3szostki.pl/wywiad-wojciechkucharczyk-mik-musik/

3.

Rafał Iwański, wszechstronny muzyk i kurator (przypominamy relację z tegorocznej,  IX edycji festiwalu CocArt, która ukazała się na naszych łamach), w wywiadzie dla Music to the People opowiada o swoich ostatnich projektach, w tym w wydanej w marcu tego roku pod szyldem X-Navi:Et epce Machina Nova i wcześniejszym albumie Technosis. W rozmowie z Bartoszem Pacułą Iwański opisuje proces twórczy towarzyszący powstawaniu ostatnich płyt – od etapu gromadzenia materiału i pracy studyjnej do momentu wybrania okładek.

http://musictothepeople.pl/artykuly/rafal-iwanski-wywiad/

4.

Wolfgang Voigt w korespondencyjnej rozmowie dla Quietusa z Marią Perevedentsevą prowadzi czytelników poprzez gąszcz rozmaitych projektów – aliasów i wytwórni – które rozwija na przecięciu minimal techno, ambientu oraz różnych innych nurtów muzyki elektronicznej od lat 90. Voigt pokrótce opowiada o różnych swoich przedsięwzięciach począwszy od M:I:5, po rozwijany w ostatnich latach ironiczny Polkatrax i reaktywowany niedawno Gas. W projektach Voigta, tak jak w jego wypowiedziach, mieszają się różne kierunki rozwoju techno – w stronę przedefiniowywanego minimalu, różnie rozumianego soundartu oraz różnych nurtów muzyki tanecznej.

  http://thequietus.com/articles/22661-wolfgang-voigt-interview-gas

5.

Paul Kilbey we wnikliwym tekście recenzuje wydane w zeszłym roku nagranie cyklu Die Stücke der Windrose Mauricio Kagela, przez Aleph Ensemble dla wytwórni Evidence Classics. Kilbey analizuje tematykę cyklu, wydobywając zeń krytykę zachodniego spojrzenia na kultury peryferiów oraz półperyferiów. Kilbey dostrzega w cyklu utworów Kagela rozchwianie tradycyjnych geografii, odwracanie pozornie oczywistych kulturowych zależności oraz map kreślonych z perspektywy centrum. Wszystko to sprawia, że Die Stücke der Windrose zdaje się szczególnie aktualne w obliczu prób kreślenia nowych geografii muzyki eksperymentalnej – choćby przez festiwale z CTM na czele.

http://www.musicandliterature.org/reviews/2017/6/29/mauricio-kagels-die-stcke-der-windrose  

6.

Rozchwianie geografii znajdziemy także w audycji zrealizowanej dla Ottoman History Podcast, w której Peter McMurray przekłada pejzaż dźwiękowy Berlina na język daleki od tradycyjnego rozumienia audiosfery zachodniej metropolii. Nagrywając codzienność społeczności muzułmańskich, McMurray wykracza bowiem poza czystą etnografię akustyczną, a w jego pozornie dokumentalnych nagraniach nie trudno doszukać się krytycznego potencjału.

http://www.ottomanhistorypodcast.com/2017/06/islamicberlin.html

7.

Do komponowania po długiej przerwie powraca Jad Abumrad, współtwórca wielokrotnie nagradzanej audycji Radiolab. Abumrad, który w przeszłości tworzył muzykę elektroniczną inspirowaną twórczością m.in. Lutosławskiego czy Stockhausena, na łamach „The New York Times” opowiada o swoich nowo powstałych utworach, w tym o Counting in C bezpośrednio nawiązującym do In C Riley’a, a także o produkcji audycji radiowych i o ich związku z procesem kompozytorskim.

https://www.nytimes.com/2017/06/28/arts/music/jad-abumrad-the-creator-of-radiolab-a-lapsed-composer-returns-to-music.html

(am, jz, wz)