Glissando w Radiu Kapitał #4: sport i sound studies

Antoni Michnik, Joanna Zabłocka / 28 Sie 2019

W czwartej audycji na falach Radia Kapitał odbijamy się od niedawnego festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku i – pozostawiając tym razem nieco na uboczu wątki medyczne, którymi będziemy się zajmować w numerze #36 – poprzez tematy higienistyczne zmierzamy w kierunku związków sound studies ze badaniami nad sportem i kulturą fizyczną. Od higienistycznej ideologii, poprzez akustykę stadionów i kortów, rolę jaką dźwięk pełni w rywalizacji, praktyki kibiców, po wykorzystania i reinterpretacje w soundarcie i muzyce eksperymentalnej.

 

Poniżej garść przypisów do naszej audycji
  • LCD Sundsystem, 45:33 (DFA, 2006)

  • Enigma, Return to Innocence, czyli przebój sanatoryjnych grót solnych anno 2013.

  • Odpowiedź na nasze pytanie konkursowe, czyli Yiran Zhao w utworze SHH I (2015). Podczas zeszłorocznych Instalakcji kompozytorka wykonywała go razem z Magdaleną Kordylasińską-Pękalą. Poniżej dokumentacja z Linzu, z roku 2015.

  • Jeden z utworów Jamesa Murphy’ego remixującego sonifikację zdarzeń podczas meczy US Open 2014. Tutaj więcej na temat projektu. I jeszcze trochę o interfesjsie.

  • Mauricio Kagel, Match (1966), Ensemble Offspring, Sounds Absurd, 2010

  • Andy Akiho, Ricochet, koncert na ping pong, skrzypce, perkusję i orkiestrę (2015), Beijing Music Festival & MISA Festival 2015

Gwyneth Walker’s „Match Point” with Billie Jean King from Gwyneth Walker’s Website on Vimeo.

  • Wspominaliśmy jedynie pobieżnie o znaczeniu sportowych komentatorów. Cóż, nie wszyscy są fanami tej profesji…
  • Całe dwie godziny do jazdy na rowerze z Kraftwerkiem na uszach. Ostatni album grupy, Tour de France Soundtracks (2003) w poszerzonej wersji.

– – – – – – – – – – – – –

Glissando. Płynne przejście z jednej wysokości dźwięku na drugą. Ślizganie się; brak ustalonej harmonii i wysokości; gładkość i giętkość. Jęk rozkoszy, miauknięcie kota, wyłączana maszyneria, skrzypiące drzwi, długie ziewnięcie. Efekt poza i w poprzek muzycznych norm, łudzący percepcję i drażniący zmysły.

(„Glissando” numer 1, wrzesień 2004, s.1)

„Glissando” to społeczność czytelniczek i czytelników, setki piszących osób, grono przyjaciół i przyjaciółek, kilkunastoosobowy demokratyczny kolektyw redakcyjny. To suma rozmów, spotkań, konfliktów, mnóstwo maili, wiadomości na Slacku i postów w mediach społecznościowych, dynamiczny fanpejdż, reaktywna strona www, dziesiątki numerów utopijnego papierowego magazynu.

(http://glissando.pl/o-nas/)

Teraz „Glissando” to również audycja w Radiu Kapitał. Rozmowy o muzyce współczesnej, niezależnej, eksperymentalnej. O soundarcie, pejzażach dźwiękowych, kulturowej historii dźwięku, archeologii mediów audialnych, dzisiejszej, przeszłej i przyszłej audiosferze. A także o radiu, radioarcie, transmission art, radiowych studiach eksperymentalnych, radiach społecznościowych, wolnych, pirackich, studenckich, państwowych, prywatnych, podcastach.

Zapraszamy w co drugą środę o g. 17 na godzinę z naszą redakcją.