Glissandowe Radio w Kuchni 2017

Krzysztof Marciniak, Monika Żyła / 25 Paź 2017

Parcie na sito, czyli zabawa w radio

Kiedy byliśmy mali, bardzo lubiliśmy bawić się w radio. Braliśmy rurę od odkurzacza i przez nią nadawawaliśmy nasze pierwsze dziecięce audycje. Rura stawała się mikrofonem, z którym dumnie paradowaliśmy po mieszkaniach. Zwłaszcza, kiedy nie było w nich rodziców. Ku przerażeniu babć i dziadków i zachwycie młodszego rodzeństwa (wtedy naszych jedynych słuchaczy) przykładaliśmy sobie tę zakurzoną, brudną rurę do ust. W ten sposób wzmacnialiśmy i modyfikowaliśmy nasze głosy, żeby brzmiały bardziej “radiowo”. Rura sprawiała, że dźwięk, który w ten sposób powstawał, był magiczny. Przez rurę śpiewaliśmy, rapowaliśmy, czytaliśmy wiersze pisane na kolanie, opowiadaliśmy zmyślone historie, przeprowadzaliśmy wywiady z fikcyjnymi bohaterami i czytaliśmy wybrane ustępy z naszych dzienników. Oczywiście puszczaliśmy też nasze ulubione piosenki: Widziałam orła cień, Kroplą deszczu czy To nie ja byłam Ewą. Rok temu w sierpniu wzięliśmy udział w warsztatach krytyki muzycznej prowadzonych w Darmstadcie na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki przez Petera Meanwella, radiowca i producenta BBC. Nasz dziecięcy sentyment, o którym dawno już zapomnieliśmy, znowu dał o sobie znać. Dzięki Peterowi, na dobre połknęliśmy radiowego bakcyla.

Miesiąc później, we wrześniu, znów się spotkaliśmy. Tym razem na naszym własnym warszawsko-jesiennym podwórku. Zaopatrzeni w mikrofony i rekordery zakasaliśmy rękawy i wyruszyliśmy w teren. Powstały dwa pilotażowe odcinki [#1, #2], które nazwaliśmy Radiem w Kuchni. Na bieżąco komentowaliśmy w nich wydarzenia Warszawskiej Jesieni, którą oboje śledzimy od lat z nabożną niemal skrupulatnością. Postanowiliśmy w formie eksperymentalnych, krytycznych podcastów podzielić się tym, czego sami doświadczamy na festiwalu i pokazać Jesień… no właśnie, dosłownie “od kuchni”.

Nasz entuzjazm okazał się na tyle duży, że również w tym roku – podczas jubileuszowej 60. odsłony festiwalu – przez dziewięć dni i nocy kontynuowaliśmy radiowe szaleństwo. Glissandowe audycje powstają w utopijnej (lubimy tak o niej myśleć) zaaranżowanej ad hoc redakcji, która mieści się w kuchni mieszkania przy Marszałkowskiej. Kuchnia-kameleon pod koniec Jesieni przemieniła się w nieformalny klub festiwalowy. Na “bankiecie w kuchni” serwowaliśmy domowy chleb, wódkę, miętę, śledzie, kiszone ogórki i pastę z pstrąga tęczowego z chrzanem. Wiadomość o imprezie nadaliśmy przez nasze radio, rozniosła się pocztą pantoflową. W tym roku trafiła do rekordowej ilości osób!

Poszerzyliśmy też nasze redakcyjne szeregi. W odpowiedzi na opublikowany Open Call do podcastowej drużyny dołączyła Wioleta Żochowska. Natomiast Krzysztof Stefański a.k.a. Niby-Tygodnik, zadebiutował w Radiu w Kuchni autorskim cyklem “Łyk Zamówień Kompozytorskich”, w którym figlarnie komentował wybrane przez siebie nowe utwory. Dziękujemy im serdecznie za energię, autorski wkład i zaangażowanie!

Radio w Kuchni to subiektywny eksperyment radiowy, na który składają się niekończące się dyskusje przy kuchennym stole, nieszablonowe rozmowy o muzyce współczesnej, wywiady i wypowiedzi twórców, wykonawców, kuratorów i organizatorów festiwalu oraz samych słuchaczy, również tych najmłodszych. Zostawiamy innym oficjalny ton i przesadną powagę. Chcemy pokazywać festiwal od mniej formalnej strony, sięgać po szczególnie ważne dla nas tematy związane z muzyką współczesną. Na 60. Warszawskiej Jesieni były to: płeć i parytety (#1/2017), futurologia (#2/2017), zabawa (#3/2017) oraz nowomuzyczne dzieciństwo (#4/2017).

Glissandowe Radio w Kuchni (#1/2017) Płeć i Parytety

• Jak kuratorować gender balance? Co daje odgórne wprowadzenie parytetów w instytucjach? Jakie znaczenie w edukacji ma prezentowanie twórczości kobiet? Przedstawiamy statystyki i argumenty. Podliczamy i analizujemy. Naszymi gośćmi są Katarzyna Głowicka, Monika Pasiecznik, Żaneta Rydzewska oraz Hela Czerniak! Nawiązując do opublikowanego na stronie “Glissanda” wywiadu z Julią Eckhardt demonstrujemy, że parytety w muzyce są lepsze dla wszystkich, zarówno kobiet jak i mężczyzn. Przypominamy nasze ubiegłoroczne oświadczenie magazynu „Glissando” o sytuacji kobiet w muzyce współczesnej oraz zachęcamy do zapoznania się z relacją z festiwalu Heroines of Sound w Berlinie autorstwa Moniki Pasiecznik. Prosimy nie regulować radioodbiorników!
––>The second sound. O płci i muzyce – rozmowa z Julią Eckhardt.
––>
Heroines of Sound 2017
––>Oświadczenie: sytuacja kobiet

Glissandowe Radio w Kuchni (#2/2017) Futurologia

• No future! W kolejnym odcinku radia w kuchni powracamy do przyszłości i uprawiamy festiwalową futurologię. Jaka będzie jubileuszowa 80. Warszawska Jesień? Co stanie się z festiwalem i muzyką współczesną w 2037 roku? Przyszłość przepowiadają nasi goście: krytyk Krzysztof Stefański, kompozytorka Nina Fukuoka oraz redaktor “Glissanda” Antoni Michnik. Z kolei artysta i teoretyk Beniamin Głuszek opowiada o swojej instalacji Neuromuzyka, w której wykorzystuje neurofeedback. Duchy teraźniejszości powrócą do nas za sprawą Krzysztofa Stefańskiego, który gościnnie w naszym radiu prezentuje dwupak “Łyk Zamówień Kompozytorskich”.

Glissandowe Radio w Kuchni (#3/2017) Zabawa

• Why so serious? Czy muzyka współczesna musi być taka nadęta i poważna? W trzecim odcinku Glissandowego Radia w Kuchni zastanawiamy się, jak dobrze bawić się na festiwalu muzyki współczesnej. Szukamy odpowiedzi, na co reaguje śmiechem publiczność festiwalowa. Kto na festiwalu Warszawka Jesień urządzał najlepsze imprezy i gdzie piło się wódkę do białego rana po zakończeniu festiwalu? W tym odcinku nie tylko wspominamy najbardziej kultowe imprezy Warszawskiej Jesieni. Razem z perkusistą Decoder Ensemble Jonathanem Shapiro oraz kompozytorem Stevenem Kazuo Takasugim poszukujemy recepty na dobrą zabawę w muzyce współczesnej. Have fun!

Glissandowe Radio w Kuchni (#4/2017) Dzieciństwo

• Po wątkach futurologicznych oraz przepisach na festiwalową zabawę postanowiliśmy połączyć jedno z drugim i przyjrzeć się… dzieciom! To właśnie Małej Warszawskiej Jesieni dedykowany jest ostatni w tym roku odcinek Glissandowego Radia w Kuchni. Na podcastowej antenie debiutuje Wioleta Żochowska. Uciekając przed systemowym uwikłaniem „dużej” Jesieni, wzięliśmy pod lupę wydarzenia dla najmłodszych i odnaleźliśmy na nich prawdziwą swobodę w doświadczaniu sztuki dźwięku. W podróży po barwnym świecie muzyki dla dzieci towarzyszy nam kuratorka Małej Warszawskiej Jesieni – Paulina Celińska, artyści – Magdalena Kordylasińska-Pękala i Krzysztof „Arszyn” Topolski oraz przede wszystkim publiczność i jej rodzice. Z kolei niezawodny Krzysztof Stefański (aka Niby-tygodnik) w gościnnej rubryce “Łyk Zamówień Kompozytorskich” ocenia… no… znakomicie prawykonanie super [P|PE(s)] Andrzeja Kwiecińskiego. Zapraszamy do posłuchania i do usłyszenia za rok!

Monika Żyła i Krzysztof Marciniak