Na bieżąco

Prasówka 22.04.2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

Redakcja / 22 Kwi 2017

Zapraszamy do kolejnej odsłony naszej nowej, cyklicznej  rubryki, w której będziemy regularnie prezentować najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

1. & 2.

Zacznijmy tym razem od Sashy Zakrevskiej, czyli Poly Chain. W ostatnim czasie Paweł Korzeniowski opublikował na noizz.pl obszerny tekst na podstawie długiej, społeczno-muzycznego wywiadu, zaś Justyna Banaszczyk przepytała ją dla Trzeciej Fali przy okazji setu przygotowanego w ramach cyklu Interferencje (rozmowa w soundcloudowym linku, pod tracklistą setu).

http://noizz.pl/big-stories/ukrainska-dj-poly-chain-opowiada-o-zyciu-w-polsce/zcn1tlj

 

3.

Kolejna rozmowa z przedstawicielką rodzimego niezalu: Maciej Wirmański rozmawia na Kulturze Staroci z Eurydyką – ważną postacią górnośląsko-zagłębiowskiej sceny HNW, która wytworzyła się wokół Wolnych Torów w Bytomiu. O poszczególnych muzycznych projektach, inspiracjach, zaangażowaniu, działalności wydawniczej Wungiel Booking oraz spojrzeniu na scenę z transpłciowej perspektywy.

http://kulturastaroci.blogspot.com/2017/04/samoekspresja-ponad-wszystko-wywiad-z.html

 

4.

Trevor Taylor, improwizator oraz szef wytwórni FMR Records, wspomina zmarłego niedawno Ikutaro Kakehashiego, jednego z twórców firmy Roland UK, inżyniera, pioniera elektronicznych instrumentów – zwłaszcza automatów perkusyjnych (TR-808 i TR-909) oraz syntezatorów (JX-8P, TB-303). Tekst to przede wszystkim spojrzenie z perspektywy czasu na przełom w rozwoju elektronicznych instrumentów w latach 70. i 80. Poniżej materiał, jaki na temat znaczenia instrumentów tworzonych przez Rolanda przygotowało BBC.

https://www.thewire.co.uk/in-writing/essays/trevor-taylor-remembers-roland-s-ikutaro-kakehashi

 

5.

Kolejne fascynujące postscriptum do numerów #28 oraz #29 – Max Erwin w obszernym eseju omawia twórczość szwajcarskiego kompozytora Patricka Franka, opisując przejście od wczesnych eksperymentów brzmieniowo-formalnych w stronę „zwrotu treściowo-estetycznego”, stanowiącego punkt wyjścia do konceptualnych poszukiwań. We wczesnych utworach Franka Erwin dostrzega odrzucenie ówczesnego impasu muzyki nowej, którego przezwyciężenie stanowi zaangażowanie twórczości w rzeczywistość. Kluczowy argument Erwina stanowi The Law of Quality Franka, o którym pisał Torsten Möller w tekście przedrukowanym w #28. To krytyczny, konceptualny utwór, a zarazem rodzaj rynkowej spekulacji na rynkowej wartości kompozycji muzyki współczesnej. Erwin wpisuje The Law of Quality w szerszy horyzont współczesnej refleksji nad konceptualnymi praktykami na gruncie muzyki (Douglas G. Barrett), a także twórczości Franka – zwłaszcza jego projektu „teoretycznej opery” Freiheit—die eutopische Gesellschaft, czyli „muzeum plakatów, dyskursywnej przestrzeni, instalacji […], genealogii wolności, kulturalno-teoretyczny, deskryptywny model perspektyw ‚wolności’, z konceptualnym zestawieniem ‚ilości’ oraz ‚jakości’; ironiczny, moralny i dziecięco szczery” (poniżej fragment tego projektu).

http://www.musicandliterature.org/features/2017/4/13/kulturmessiah-patrick-frank-and-the-roads-to-freedom

 

6.

Portfolio berlińskiego labelu PAN, od początków swojego istnienia, zawiera multidyscyplinarne projekty z pogranicza sztuk wizualnych i dźwiękowych, ilustrujących dynamikę współczesnej kultury muzycznej. Wytwórnia znana jest ze współpracy z artystami konceptualnymi, m.in. Markiem Leckey czy Jamesem Hoffem oraz całą rzeszą twórców awangardowych. Założyciel oficyny, Bill Kouligas, opowiada o początkach PAN w fascynującej rozmowie z DeForrestem Brownem Jr., dziennikarzem muzycznym oraz teoretykiem mediów, współpracującym ze środowiskiem Rhizome, oraz ISSUE Project Room. W rozmowie, w której zaciera się, kto właściwie z kim przeprowadza wywiad, panowie opowiadają o swoich przeszłych i aktualnych projektach (np. http://issueprojectroom.org/program/pan-acthttp://quantumnatives.com/OCCC/index), a także porównują sceny muzyczne Nowego Yorku oraz Berlina.

http://bombmagazine.org/article/8662413/deforrest-brown-jr-bill-kouligas

 

7.

Historia tego (wciąż) mało znanego zespołu sięga wczesnych lat 90. To właśnie wtedy powstała pierwsza ścieżka dźwiękowa do krótkometrażowego filmu The Original Pantry Café Bradleya Kinga, a za nią przyszły kolejne wspólne projekty. Na przestrzeni ćwierćwiecza od czasu powstania Boxhead Ensemble, bo o nim mowa,  poprzez zespół przewinęły się takie osobistości jak:  Will Oldham, Jim O’Rourke, Ken Vandermark, Doug McCombs, David Grubbs, Edith Frost czy Scott Tuma. Emmerich Anklama kreśli wnikliwą historię formacji posiłkując się wsparciem jej założyciela i lidera – Michaela Krassnera.

http://www.secretdecoder.net/features/2017/04/14/conscious-and-unconscious-michael-krassners-boxhead-ensemble/

 

8.

Coraz trudniej chronić swoją prywatność w zdigitalizowanym świecie, o czym świadczy case firmy Bose. Producent sprzętu audio został pozwany za gromadzenie i udostępnianie danych, bez wiedzy i zgody swoich klientów. Zarzut dotyczy aplikacji mobilnej Bose Connect, która integrując słuchawki ze smartfonem, umożliwia m.in. odtwarzanie czy przesyłanie plików audio oraz co istotne, zbiera przy tym pokaźne ilości danych o słuchanych utworach bądź podcastach. Pozyskane w ten sposób informacje sprzedawane są zewnętrznym podmiotom. Bose do tej pory nie odpowiedział na zarzut. To kolejny w ostatnim czasie przypadek – po opisywanej przez nas reklamie Burger Kinga – zachwiania prywatności przez  nowoczesne ‚inteligentne’ technologie słuchania, będące częścią tzw. Internet of Things.

http://www.nbcnews.com/news/us-news/bose-headphones-accused-lawsuit-spying-listeners-n748311

 

red. AM, WZ