CFP #46: Polityczność / The Political

Justyna Anders-Morawska / 22 gru 2024

Słuchanie muzyki jest słuchaniem wszystkich szumów, zdaniem sobie sprawy, że ich zawłaszczanie i kontrola są odzwierciedleniem władzy, że są one przede wszystkim polityczne
Jacques Attali

/// ENGLISH BELOW

il. Justyna Anders-Morawska + Getimg.ai

Magazyn o muzyce współczesnej „Glissando” zaprasza do nadsyłania tekstów (do 40 tys. znaków) dotyczących politycznego wymiaru muzyki współczesnej i sztuki dźwięku. Zachęcamy też do przesyłania krótszych form (do 7 tys. znaków) będących osobistymi zapisami doświadczeń oddziaływania politycznej siły dźwięku. Otwieramy się również na eksperymenty formalne, kolaże, oraz formy audialne i audiowizualne, które będą mogły uzupełnić numer w wersji cyfrowej.

Polityczność rozumiemy jako reakcję na współczesne i komentarz do historycznych wydarzeń o znaczeniu politycznym, jako orientację aktywistyczną– sprzeciw, protest, nawoływanie do zmiany, amplifikację głosów marginalizowanych, a także kontestowanie instytucji, struktur i systemowych uwikłań. Polityczność to też sposób rozumienia muzyki, tworzenia, zapisu, wykonania karmiący się pojęciami, metaforami i sposobami myślenia charakteryzującymi myślenie polityczne.

Naszym celem jest szerokie ujęcie polityki i polityczności. Polityka organizuje i nadaje ramy chaosowi i rewolucyjnej naturze polityczności. Każdy gest i zaniechanie mogą być polityczne, podczas gdy artykułowanie ich w przestrzeni zarówno prywatnej jak i publicznej prowadzi do prób wyłonienia władających i podporządkowanych. Chcemy analizować władzę i podporządkowanie z perspektywy muzykologicznej, kulturoznawczej, antropologicznej, socjologicznej, ekonomicznej, historycznej i politologicznej.

Szczególnie ważne są dla nas pytania o to, jak pojęcia i teorie politologiczne mogą objaśniać rzeczywistość muzyki współczesnej i sztuki dźwięku, a także jak muzyka może ilustrować procesy polityczne wokół takich zjawisk jak:  kryzys klimatyczny, masowe wymieranie, migracje, konflikty militarne, polaryzacja społeczeństw, wzrost populizmu, rosnące różnice dochodowe i kryzys liberalizmu, ekspansja technologii wywierających niszczący wpływ na debatę społeczno-polityczną, wreszcie rozwój sztucznej inteligencji.

Zakres tematyczny numeru:

Polityczność dźwięku i muzyki

  • Twórczość jako sprzeciw: prezentacje działań artystycznych będących głosem sprzeciwu wobec bierności polityków i społeczeństw w obliczu wyzwań globalnych.
  • Granice, tożsamość i napięcia między prywatnym a publicznym: artystyczne interpretacje i komentarze odnoszące się do kategorii swój – obcy, legalny – nielegalny, cenzury oraz restrykcji dotyczących głosu, w tym głosu artystycznego (osoby, gatunki, style) w przestrzeni publicznej i prywatnej, stref liminalnych i ich brzmienia, wreszcie w nawiązaniu do audiosfer konfliktów – obszarów nadgranicznych.
  • Prawo do ciszy i bycia słyszanym: dynamika polityczna różnorodnych krajobrazów dźwiękowych (w tym miejskich) oraz polityczność krzyku, ciszy i innych form ekspresji dźwiękowej, pod jakimi warunkami może zaistnieć prawo do ciszy i prawo do bycia słyszanym, kogo/czego dotyczy takie upodmiotowienie.

Afekt, emocje, protest, zmiana

  • Odzwierciedlenie w muzyce i sztuce dźwięku emocji jako narzędzi mobilizowania i tworzenia wspólnot, kontroli i podporządkowania, a także odzyskiwania autonomii i wyodrębniania się; osobiste doświadczanie napięć i emocji otwierających na kontestację struktur, instytucji i narracji w polu muzyki i sztuki dźwięku.
  • Audiosfery protestu, rewolucji i wojny: reprezentacje dźwiękowe oraz analiza pejzaży dźwiękowych protestów politycznych, rewolucji i przewrotów, stref wojny, obszarów zmilitaryzowanych.
  • Cisza i hałas jako narzędzia protestu: polityczne znaczenie ciszy i hałasu, ich subwersywny potencjał w aktywizmie i sztuce.

Estetyka, dźwięki współczesności i praktyki słuchania

  • Słuchanie jako praktyka demokratyczna: polityczność głębokiego słuchania i innych praktyk dźwiękowych otwierających na doświadczanie wzajemnych powiązań i zawieszanie osądu, słuchanie jako wstęp do dialogu.
  • Estetyka i dźwięki współczesności: polityczność decyzji i zabiegów estetycznych formalnych i interpretacyjnych w praktyce kompozytorskiej i wykonawczej, analizy dźwięków radykalnych, łamiących konwencje, oraz promowanych w kulturze popularnej i w polu kultury wysokiej, instrumenty muzyczne i inne obiekty dźwiękowe jako narzędzia i symbole w polityce.
  • Sonifikacje i umuzycznienia globalnych wyzwań: artystyczne projekty dotyczące zmian klimatycznych, migracji, kryzysu wartości demokratycznych i innych wyzwań cywilizacyjnych powstające przy wykorzystaniu danych naukowych.

 

Termin nadsyłania gotowych tekstów: 16 czerwca 2025

Publikacja numeru: jesień 2025

Adres: magazyn.glissando@gmail.com

Redaktorka prowadząca: Justyna Anders-Morawska, adiunktka na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politoligicznych UŁ, zajmuje się badaniem pejzażu dźwiękowego miast i politycznym wymiarem audiosfery. Jest członkinią międzynarodowej sieci Urban Music Scholars Network i Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich UŁ. W badaniach naukowych korzysta z dorobku nauk politycznych, kulturowych studiów nad dźwiękiem i studiów miejskich. Była ekspertką zewnętrzną, analityczką i trenerką w projektach realizowanych na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, władz samorządowych i Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w pierwszej dekadzie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Zajmowała się procesami współrządzenia na szczeblu miejskim. W 2019 r. dołączyła do redakcji Glissando, chcąc na powrót włączyć tematykę muzyczno-dźwiękową do obszarów swojej działalności.

Od 10 do 16 lutego  zapraszamy do skorzystania z dyżuru redaktorskiego – jeżeli nie masz pewności, w jaki sposób podejść do tematu lub chcesz skonsultować swój pomysł i metodę przed przystąpieniem do pracy, zachęcamy do kontaktu z red. Anders-Morawską na adres emailowy justyna.anders@glissando.pl.

Postrzeganie „polityczności” jako stale obecnej możliwości antagonizmu wymaga pogodzenia się z brakiem definitywnego fundamentu oraz uznania wymiaru nierozstrzygalności, który przenika każdy możliwy porządek.
Chantal Mouffe

 


 

Call for Papers: Issue #46 – The Political

Listening to music is listening to all noises, becoming aware that their appropriation and control reflect power; they are above all political.
– Jacques Attali

The contemporary music magazine Glissando invites contributions (up to 40,000 characters) addressing the political dimensions of contemporary music and sound art. We also encourage the shorter submissions (up to 7,000 characters) offering personal accounts of the political power of sound. We are also open to formal experiments, collages, audio and audio-visual pieces to supplement the issue in a digital format.

We understand „the political” as both a response to contemporary and historical events of political significance, as an activist orientation—opposition, protest, calling for change, amplification of marginalised voices—and as a contestation of institutions, structures, and systemic entanglements. The political is also a way of understanding music, creating, notating, recording and performance, that is nourished by the political concepts, metaphors, and modes of thinking.

Our aim is to take a broad perspective on politics and the political. Politics organizes and frames the chaos and revolutionary nature of the political. Every action and inaction can be political, while articulating them in both private and public spaces leads to the identification of oppressors and oppressed. We seek to analyse power and subordination from musicological, cultural, anthropological, sociological, economic, historical, and political perspectives.

Of particular importance are questions about how political science concepts and theories can explain the reality of contemporary music and sound art, as well as how music can illustrate political processes surrounding phenomena such as climate crisis, mass extinction, increased numbers of displaced persons , military conflicts, polarization of societies, the rise of populism, growing income disparities and the crisis of liberalism, the expansion of technologies that have disruptive effect on socio-political debate, and finally the evolution and expansion of artificial intelligence.

Thematic scope:

The political dimension of sound and music

  • Creativity as resistance: presentations of artistic practices that are a voice of opposition to the inertia of politicians and societies confronted with global challenges.
  • Boundaries, borders, identities, and tensions between the private and the public: artistic interpretations and commentaries on categories such as self–other, legal–illegal, censorship, and restrictions on voice, including artistic voice (persons, genres, styles) in public and private spaces, liminal zones and their sounds, and references to the sonic spheres of conflicts and frontier territories.
  • The right to silence and to be heard: The political dynamics of diverse soundscapes (including urban), the political of shouting, silence, and other forms of sonic expression—under what conditions can the right to silence or the right to be heard exist, and whose voices (including non-human voices) are encompassed by such empowerment?

Affect, emotions, protest, and change

  • Reflections in Music and Sound Art: Emotions as tools for mobilisation and community building, control and subjugation, as well as reclaiming autonomy and differentiation; personal experiences of tensions and emotions that open pathways to contesting structures, institutions, and narratives in the field of music and sound art.
  •  Soundscapes of protest, revolution, and war: representations and analyses of sonic landscapes of political protests, revolutions, coups, war zones, occupied territories and other military areas.
  • Silence and noise as tools of protest: narratives of the political significance of silence and noise, and their subversive potential in activism and art.

Aesthetics, sounds of modernity, and listening practices

  • Listening as a democratic practice: interpretations of the political dimension of deep listening and other sound practices as carriers of interconnectedness and suspension of judgement; listening as a prelude to dialogue, conceptualizations of aural engagement as a civic activity.
  • Aesthetics and sounds of now: the political dimension of aesthetic decisions, and formal and interpretative strategies in composition and performance practices; analysis of radical sounds that break conventions, those that are promoted in popular and high culture;  musical instruments and other sound objects as tools and symbols in politics.
  • Sonifications and musical metaphors of global challenges: accounts of artistic projects addressing climate change, migration, the crisis of democratic values, and other civilisational challenges fueled by musical and sonic transformations of scientific data.

Deadline for submission of finished texts: 16 June 2025
Publication of the issue: Autumn 2025
Contact email: magazyn.glissando@gmail.com

 

From 10 to 16 February, we provide editorial guidance—if you are uncertain about your approach or wish to discuss your topic and ideas before beginning your work, please contact Dr Anders-Morawska at justyna.anders@glissando.pl 

 

Lead Editor: Justyna Anders-Morawska, Assistant Professor at the Faculty of International and Political Studies, University of Łódź. Her research focuses on urban soundscapes and the political dimension of the sonic worlds. She is a member of the international Urban Music Scholars Network and the Scientific Council of the Interdisciplinary Centre for Urban Studies at the University of Łódź.

In her scholarly work, Dr Anders-Morawska draws on the methodologies and insights of political science, sound studies, and urban studies. She served as an expert, analyst, and trainer in projects commissioned by Poland’s Ministry of Regional Development, Ministry of Foreign Affairs, the Chancellery of the Prime Minister, local governments, and the Foundation for Local Democracy Development during the first decade of Poland’s membership in the European Union. Her previous work focused on participatory governance processes at the municipal level. In 2019, she joined the editorial team of Glissando to cultivate her enduring passion for music and sound as part of her career.

To take account of 'the political’ as the ever present possibility of antagonism requires coming to terms with the lack of a final ground and acknowledging the dimension of undecidability which pervades every order.
– Chantal Mouffe