Glissando w Radiu Kapitał #4: sport i sound studies
W czwartej audycji na falach Radia Kapitał odbijamy się od niedawnego festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku i – pozostawiając tym razem nieco na uboczu wątki medyczne, którymi będziemy się zajmować w numerze #36 – poprzez tematy higienistyczne zmierzamy w kierunku związków sound studies ze badaniami nad sportem i kulturą fizyczną. Od higienistycznej ideologii, poprzez akustykę stadionów i kortów, rolę jaką dźwięk pełni w rywalizacji, praktyki kibiców, po wykorzystania i reinterpretacje w soundarcie i muzyce eksperymentalnej.
Poniżej garść przypisów do naszej audycji
- LCD Sundsystem, 45:33 (DFA, 2006)
- Enigma, Return to Innocence, czyli przebój sanatoryjnych grót solnych anno 2013.
- Odpowiedź na nasze pytanie konkursowe, czyli Yiran Zhao w utworze SHH I (2015). Podczas zeszłorocznych Instalakcji kompozytorka wykonywała go razem z Magdaleną Kordylasińską-Pękalą. Poniżej dokumentacja z Linzu, z roku 2015.
- Jeden z utworów Jamesa Murphy’ego remixującego sonifikację zdarzeń podczas meczy US Open 2014. Tutaj więcej na temat projektu. I jeszcze trochę o interfesjsie.
- Akustyka podczas meczy tenisowych. Z Andy’m Murrayem w roli głównej. Zacznijmy od tekstu na temat akustyki kortu centralnego na Wimbledonie. Zmiana akustyki kortu centralnego na kortach Flushing Meadows w Nowym Jorku w roku 2016. Andy Murray od samego poczatku miał z nim kłopoty… Aż nadszedł jego niesławny mecz z Keim Nishikori, który wiązał się nie tylko ze zmianą akustyki, ale też awarią głośników. Dorzućmy do tego świeży, naukowy tekst o tym, w jaki sposób można oddziaływać na rywala/rywalkę stękaniem oraz innymi dźwiękami emitowanymi w trakcie wymiany.
- Rzut ucha na NBA. W różnych miejscach internetu można znaleźć informacje, że najgłośniejszą halą jest ta … Sacramento Kings, gdzie w roku 2013 notowano pomiary, stanowiace rekord Guinessa, a niekiedy wspomina się, ze wcześniej w roku 2006 notowano tam i 130 decybeli.
- Modelowa akustyka stadionu na przykładzie footballu amerykańskiego.
- Garść wątków związanych z piłką nożną. Przypominamy o tekście Poli Trąbińskiej z naszego numeru #18 na temat stadionowych pieśni. Akustyczne podejście do przebudowy stadionu Tottenhamu (a więc przykład odmiennego podejścia od tego, o którym rozmawialiśmy na antenie). Pomiary akustyczne głównego stadionu Jakarty. Tekst na temat uszkodzeń słuchu, jaki mogą powodować wuwuzele.
- Michael Nyman, After Extra Time (Virgin, 1996). (Tutaj playlista z całym albumem.)
- Mauricio Kagel, Match (1966), Ensemble Offspring, Sounds Absurd, 2010
- Andy Akiho, Ricochet, koncert na ping pong, skrzypce, perkusję i orkiestrę (2015), Beijing Music Festival & MISA Festival 2015
- Piłeczka pingpongowa jako narzędzie sztuki dźwięku: Alvin Lucier, George Maciunas, Zimoun.
- Gwyneth Walker, Match Point (1985) (strona utworu z partyturą i odnośnikami do dalszych tekstów)
Gwyneth Walker’s „Match Point” with Billie Jean King from Gwyneth Walker’s Website on Vimeo.
- Wspominaliśmy jedynie pobieżnie o znaczeniu sportowych komentatorów. Cóż, nie wszyscy są fanami tej profesji…
- Całe dwie godziny do jazdy na rowerze z Kraftwerkiem na uszach. Ostatni album grupy, Tour de France Soundtracks (2003) w poszerzonej wersji.
– – – – – – – – – – – – –
Glissando. Płynne przejście z jednej wysokości dźwięku na drugą. Ślizganie się; brak ustalonej harmonii i wysokości; gładkość i giętkość. Jęk rozkoszy, miauknięcie kota, wyłączana maszyneria, skrzypiące drzwi, długie ziewnięcie. Efekt poza i w poprzek muzycznych norm, łudzący percepcję i drażniący zmysły.
(„Glissando” numer 1, wrzesień 2004, s.1)
„Glissando” to społeczność czytelniczek i czytelników, setki piszących osób, grono przyjaciół i przyjaciółek, kilkunastoosobowy demokratyczny kolektyw redakcyjny. To suma rozmów, spotkań, konfliktów, mnóstwo maili, wiadomości na Slacku i postów w mediach społecznościowych, dynamiczny fanpejdż, reaktywna strona www, dziesiątki numerów utopijnego papierowego magazynu.
Teraz „Glissando” to również audycja w Radiu Kapitał. Rozmowy o muzyce współczesnej, niezależnej, eksperymentalnej. O soundarcie, pejzażach dźwiękowych, kulturowej historii dźwięku, archeologii mediów audialnych, dzisiejszej, przeszłej i przyszłej audiosferze. A także o radiu, radioarcie, transmission art, radiowych studiach eksperymentalnych, radiach społecznościowych, wolnych, pirackich, studenckich, państwowych, prywatnych, podcastach.
Zapraszamy w co drugą środę o g. 17 na godzinę z naszą redakcją.