Prasówka 08.04.2017
Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.
Otwieramy dziś nową, cykliczną rubrykę, w której będziemy regularnie prezentować najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.
1. & 2.
To zdecydowanie był tydzień Krzysztofa Stefańskiego. W poniedziałek to od niego środowisko dowiedziało się o skandalu na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, o którym szerzej mogliśmy przeczytać we wtorek w poście na Niby-tygodnikowym blogu.
Następnie ukazała się jego relacja z Festiwalu Prawykonań dla Dwutygodnik.com, w którym celnie punktuje problemy, do jakich prowadzi aktualna formuła festiwalu (niedostatek myśli kuratorskiej, „zastępstwa” za niedokończone zamówienia, ogólny konserwatywny odruch organizatorów ) i ich szerszy kontekst. Już niedługo również u nas tekst Stefańskiego związany (luźniej) z Katowickim festiwalem.
http://www.dwutygodnik.com/artykul/7130-barykady-rosna.html
3.
The Wire opublikowało na swoich stronach fragment nadchodzącej książki The Future of Music swego stałego współpracownika Roberta Barry’ego, która ukaże się w tym miesiącu nakładem Repeater Books. W zapowiedziach możemy przeczytać, że Barry chce napisać syntezę 200 lat futurystycznego myślenia na temat muzyki i dźwięku, w opublikowanym fragmencie obracamy się w pierwszej połowie XX w., w kontekście idei oraz eksperymentów, które tworzyły kontekst dla tekstu Johna Cage’a, który Barry cytuje w tytule.
https://www.thewire.co.uk/in-writing/book-extracts/read-an-extract-from-the-music-of-the-future
4.
The Creative Independent to obecnie jedno z najciekawszych miejsc wywiadów w internecie. W tym tygodniu opublikowana została tam m.in. rozmowa z Naamą Tsabar, artystką dźwięku, performerką, autorką muzyki eksperymentalnej. Tsabar opisuje w nim swoje funkcjonowanie w nowojorskim środowisku feministycznego soundartu oraz muzyki niezależnej, jak również niektóre ze swoich prac oraz performansów. Bardzo polecamy i przypominamy, że Untitled (Babies) (poniżej) zostało wykonane na festiwalu The Artists w Zachęcie.
https://thecreativeindependent.com/people/naama-tsabar-on-taking-control-of-your-process/
Naama Tsabar | Untitled (Babies) | Auto Body Miami at Giant Motors from Auto Body on Vimeo.
5.
The Quietus opublikował bardzo ciekawy wywiad z Ianem F. Martinem, autorem książki Quit Your Band! Musical Notes From The Japanese Underground wydanej pod koniec zeszłego roku przez Awai Books. Książka Martina stanowi próbę zarysowania swoistej panoramy współczesnej japońskiej muzyki niezależnej / alternatywnej / indie – przefiltrowanej przez osobiste doświadczenia autora. Martin postanowił odbić się od istniejących książek Juliana Cope’a (polecamy fragment rozmowy o tym jak Cope zmyślał całe fragmenty Japrocksampler), Kato Davida Hopkinsa oraz Michael Bourdaghsa i skoncentrować się na okresie po roku 2000. Sama rozmowa, którą z Martinem prowadzi David McKenna ciąży znacznie bardziej ku mainstreamowi oraz szerokiemu opisowi współczesnej japońskiej muzyki popularnej, jednak nie zmienia to tego, iż jest fascynująca.
6.
Od końca stycznia tego roku, na fali prezydentury Donalda Trumpa i wzrostu rasistowskich i ksenofobicznych nastrojów w USA i Europie, Bradford Bailey zainaugurował projekt The Democracy of Sound, mający na celu budowę oddolnej internetowej platformy dla głosów, tożsamości, tradycji i kultur, które republikańska/prawicowa retoryka próbuje wyciszyć, zagłuszyć lub wyeliminować. Piąta odsłona cyklu skupiona jest na Mauretanii; Bailey śledzi wpływy i inspiracje tamtejszej muzyki ludowej, łączy eksplorację dźwiękową (fascynujące nagrania tradycyjnej muzyki weselnej) z próbą przybliżenia czytelnikowi kultury, tradycji i polityki regionu. Warto śledzić dalszy rozwój tego cyklu, ale też wrócić do poprzednich części „Democracy of Sound”, w ramach których Bailey zajmował się m.in. Indiami, Syrią i Jemenem.
7.
Regina N. Bradley, wychodząc od niedawnego wręczenia Złotego Globu Donaldowi Gloverowi / Childish Gambino za serial Atlanta opisuje regionalne oraz rasowe napięcia związane z różnymi scenami amerykańskiego hiphopu oraz rapu. Bradley cofa się do skandalu związanego z odbieraniem nagrody Source w roku 1995 i przeprowadza fascynującą, zakorzenioną historycznie, kulturową analizę środowiskowych napięć, które w dalszym ciągu pozostają istotne dla współczesnej amerykańskiej muzyki oraz kultury popularnej.
Red. am, kr