Na bieżąco

Prasówka 08.04.2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

Redakcja / 8 kwi 2017

Otwieramy dziś nową, cykliczną rubrykę, w której będziemy regularnie prezentować najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

1. & 2.

To zdecydowanie był tydzień Krzysztofa Stefańskiego. W poniedziałek to od niego środowisko dowiedziało się o skandalu na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, o którym szerzej mogliśmy przeczytać we wtorek w poście na Niby-tygodnikowym blogu.

http://nibytygodnik.pl/2017/04/04/komentarz-w-sprawie-incydentu-podczas-koncertu-elettovoce-na-festiwalu-poznanska-wiosna-muzyczna/

Następnie ukazała się jego relacja z  Festiwalu Prawykonań dla Dwutygodnik.com, w którym celnie punktuje problemy, do jakich prowadzi aktualna formuła festiwalu (niedostatek myśli kuratorskiej, „zastępstwa” za niedokończone zamówienia, ogólny  konserwatywny odruch organizatorów ) i ich szerszy kontekst. Już niedługo również u nas tekst Stefańskiego związany (luźniej) z Katowickim festiwalem.

http://www.dwutygodnik.com/artykul/7130-barykady-rosna.html

 

3.

The Wire opublikowało na swoich stronach 9781910924969fragment nadchodzącej książki The Future of Music swego stałego współpracownika Roberta Barry’ego, która ukaże się w tym miesiącu nakładem Repeater Books. W zapowiedziach możemy przeczytać, że Barry chce napisać syntezę 200 lat futurystycznego myślenia na temat muzyki i dźwięku, w opublikowanym fragmencie obracamy się w pierwszej połowie XX w., w kontekście idei oraz eksperymentów, które tworzyły kontekst dla tekstu Johna Cage’a, który Barry cytuje w tytule.

https://www.thewire.co.uk/in-writing/book-extracts/read-an-extract-from-the-music-of-the-future

 

4.

The Creative Independent to obecnie jedno z najciekawszych miejsc wywiadów w internecie. W tym tygodniu opublikowana została tam m.in. rozmowa z Naamą Tsabar, artystką dźwięku, performerką, autorką muzyki eksperymentalnej. Tsabar opisuje w nim swoje funkcjonowanie w nowojorskim  środowisku feministycznego soundartu oraz muzyki niezależnej, jak również niektóre ze swoich prac oraz performansów. Bardzo polecamy i przypominamy, że Untitled (Babies) (poniżej) zostało wykonane na festiwalu The Artists w Zachęcie.

https://thecreativeindependent.com/people/naama-tsabar-on-taking-control-of-your-process/

 

Naama Tsabar | Untitled (Babies) | Auto Body Miami at Giant Motors from Auto Body on Vimeo.

 

5.

The Quietus opublikował bardzo ciekawy wywiad z Ianem F. Martinem, autorem książki image-3_1491156560_crop_550x839Quit Your Band! Musical Notes From The Japanese Underground wydanej pod koniec zeszłego roku przez Awai Books. Książka Martina stanowi próbę zarysowania swoistej panoramy współczesnej japońskiej muzyki niezależnej / alternatywnej / indie – przefiltrowanej przez osobiste doświadczenia autora. Martin postanowił odbić się od istniejących książek Juliana Cope’a (polecamy fragment rozmowy o tym jak Cope zmyślał całe fragmenty Japrocksampler), Kato Davida Hopkinsa oraz Michael Bourdaghsa i skoncentrować się na okresie po roku 2000. Sama rozmowa, którą z Martinem prowadzi David McKenna ciąży znacznie bardziej ku mainstreamowi oraz szerokiemu opisowi współczesnej japońskiej muzyki popularnej, jednak nie zmienia to tego, iż jest fascynująca.

http://thequietus.com/articles/22139-quit-your-band-japanese-underground-music-interview-ian-f-martin

 

6.

Od końca stycznia tego roku, na fali prezydentury Donalda Trumpa i wzrostu rasistowskich i ksenofobicznych nastrojów w USA i Europie, Bradford Bailey zainaugurował projekt The Democracy of Sound, mający na celu budowę oddolnej internetowej platformy dla głosów, tożsamości, tradycji i kultur, które republikańska/prawicowa retoryka próbuje wyciszyć, zagłuszyć lub wyeliminować. Piąta odsłona cyklu skupiona jest na Mauretanii; Bailey śledzi wpływy i inspiracje tamtejszej muzyki ludowej, łączy eksplorację dźwiękową (fascynujące nagrania tradycyjnej muzyki weselnej) z próbą przybliżenia czytelnikowi kultury, tradycji i polityki regionu. Warto śledzić dalszy rozwój tego cyklu, ale też wrócić do poprzednich części „Democracy of Sound”, w ramach których Bailey zajmował się m.in. Indiami, Syrią i Jemenem.

https://blogthehum.wordpress.com/2017/04/06/the-democracy-of-sound-project-number-five-the-sounds-of-mauritanian-weddings/

 

 

7.

5153502189_57fe33d550_b-e1491061041538

Regina N. Bradley, wychodząc od niedawnego wręczenia Złotego Globu Donaldowi Gloverowi / Childish Gambino za serial Atlanta opisuje regionalne oraz rasowe napięcia związane z różnymi scenami amerykańskiego hiphopu oraz rapu. Bradley cofa się do skandalu związanego z odbieraniem nagrody Source w roku 1995 i przeprowadza fascynującą, zakorzenioną historycznie, kulturową analizę środowiskowych napięć, które w dalszym ciągu pozostają istotne dla współczesnej amerykańskiej muzyki oraz kultury popularnej.

https://soundstudiesblog.com/2017/04/03/the-love-below-the-mason-dixon-line-outkasts-rejection-at-the-1995-source-awards

 

Red. am, kr