Justyna Stasiowska archiwum

Miary i formaty. Relacja z Control Room 4 w Gdańsku, 2.09-3.09.2022

Control Room to inicjatywa kameralna i niespieszna, nastawiona na odbiór w trybie „slow listening”. Zeszłoroczna, dwudniowa edycja odbywała się w sali głównej Ratusza Staromiejskiego i łączyła koncerty z wykładami. Tym razem centralny punkt programu stanowił jednodniowy koncertowy mini-maraton, który obejmował trzy projekty o radykalnie odmiennym podejściu do muzycznego czasu.

Prasówka 03.11.2021

1. Prasówkę rozpoczynamy czterema tekstami w jednym. W czterech poetyckich esejach Kamil Szuszkiewicz pochyla się nad sonifikacją. W Adorno jako Platon przeczytamy o efekcie eksperymentów […]

Glissando #B ekologia dźwiękowa. 28.07 PREMIERA finałowej części numeru!

Warto dziś zadać pytanie, które konfrontuje globalne problemy ochrony środowiska z ekologicznym myśleniem o dźwięku. Ekologia dźwiękowa nigdy nie była na sztandarach masowych ruchów ekologicznych, skupionych wokół takich fundamentalnych zagrożeń, jakie niesie zatrucie powietrza i gleby, zanieczyszczenie wód, ocieplenie klimatyczne. Spytajmy więc prowokacyjnie: czy idea ekologii dźwiękowej może mieć dziś – w czasach tak dramatycznej walki o przetrwanie planety – rację bytu?

Prasówka 29.12.2020

1. Ostatni przegląd prasy w tym roku rozpoczynamy od posthumanistycznych rozważań. Justyna Stasiowska w obszernym eseju na łamach „Prac Kulturoznawczych” prowadzi czytelników […]

Prasówka 27.07.2020

1. Na pierwszy ogień tradycyjnie idą #gościnnewystępy. Jeżeli wątki muzyczne w „Didaskaliach”, to tylko Justyna Stasiowska – kierowani żelazną logiką, odsyłamy […]

Krytyczna porażka, krytyczny sukces, czyli jak? Najlepszą rzeczą, jaką w życiu przeczytałam, była „Morfologia bajki” Władimira Proppa

Oglądając film z głosem żłobianki, przedstawiający ptaka obcego światu w przedstawionym w filmie, część widzów nie zauważa różnicy. Niektórzy, zależnie od tego, skąd pochodzą i gdzie się wychowali, przeżyją prawdziwy horror dysonansu poznawczego. Doświadczenia odbiorcy oraz mechanizm percypowania stanowią podstawowy materiał, na którym pracują projektanci dźwięków.

Intro

Czyny i rezonanse Wielość definicji i interpretacji towarzyszy próbom zakreślenia zarówno gatunkowych, jak i historycznych ram sound artu. Dowodów mieliśmy sporo: czy to […]