Glissando w Radiu Kapitał #2: ekologia akustyczna
W drugiej audycji na falach Radia Kapitał rozmawiamy o ekologii akustycznej. W kontekście niedawnego World Listening Day i jego tegorocznego hasła „słuchając z” wsłuchujemy się w odgłosy nie-ludzkich mieszkańców planety i zastanawiamy się nad tym jak oni słuchają otaczającej nas rzeczywistości. Rozmawiamy więc o miejskich żabach, ptakach, psach, miejskim aktywizmie dźwiękowym oraz etyce nagrań terenowych w obliczu zmian klimatycznych. A także o tym, jakie z tego wszystkiego powinniśmy wyciągać wnioski dla dizajnu dźwiękowego miejskich przestrzeni.
Poniżej garść przypisów do naszej audycji
- Stereo’frog’ic, kompozycja Felicity Mangan, Australijskiej kompozytorki i artystki dźwiekowej działajacej w Berlinie. Uutwór ukazał się w tym roku w labelu Longform Editions
- Kultowy album Sounds of North American Frogs wydany w roku 1958 przez Smithsonian Folkways.
- Niesławny tekst Wojciecha Kaprieszuka na temat żab w warszawskim osiedlu Marina. Reakcja mieszkańców i odpowiedź dziennikarza. A poniżej dowód rzeczowy -filmik jednego z mieszkańców.
- Staw na terenie gospodarstwa biodynamicznego „La Pequeña” pod miastem Mercedes, noc, wiosna (wrzesień 2018).
- Strona Berniego Krause’a. Jego wywiad dla podcastu „Guardiana” poświęconego nauce.
- Wspomniany tekst o zbiorowym słuchaniu słowika na warszawskiej „Patelni”.
- Dzierzbowrony Australijskie. Wiersz Denisa Glovera.
- Program BBC Radio 4 Soundings from Antarctica, wykorzystujący nagrania terenowe Chrisa Watsona.
- Wspomniany plan przykrycia parkiem autostrady w Hamburgu.
- Odwołanie festiwalu Mamby on the Beach.
- Zakończenie albumu Briana Eno Ambient 4: On Land.
– – – – – – – – – – – – –
Glissando. Płynne przejście z jednej wysokości dźwięku na drugą. Ślizganie się; brak ustalonej harmonii i wysokości; gładkość i giętkość. Jęk rozkoszy, miauknięcie kota, wyłączana maszyneria, skrzypiące drzwi, długie ziewnięcie. Efekt poza i w poprzek muzycznych norm, łudzący percepcję i drażniący zmysły.
(„Glissando” numer 1, wrzesień 2004, s.1)
„Glissando” to społeczność czytelniczek i czytelników, setki piszących osób, grono przyjaciół i przyjaciółek, kilkunastoosobowy demokratyczny kolektyw redakcyjny. To suma rozmów, spotkań, konfliktów, mnóstwo maili, wiadomości na Slacku i postów w mediach społecznościowych, dynamiczny fanpejdż, reaktywna strona www, dziesiątki numerów utopijnego papierowego magazynu.
Teraz „Glissando” to również audycja w Radiu Kapitał. Rozmowy o muzyce współczesnej, niezależnej, eksperymentalnej. O soundarcie, pejzażach dźwiękowych, kulturowej historii dźwięku, archeologii mediów audialnych, dzisiejszej, przeszłej i przyszłej audiosferze. A także o radiu, radioarcie, transmission art, radiowych studiach eksperymentalnych, radiach społecznościowych, wolnych, pirackich, studenckich, państwowych, prywatnych, podcastach.
Zapraszamy w co drugą środę o g. 17 na godzinę z naszą redakcją.