Ukraina archiwum

Prasówka 03.12.2022

1. Dzisiejszą edycję prasówki rozpoczynają #występygościnne i #trochęprywaty. Pamiętam, jak na początku studiów filologicznych na Uniwersytecie Gdańskim Przeróbka wydawała mi się […]

Różnorodność jako metoda. Ephemera 2022

„Dzisiaj mija 113. dzień wojny w Ukrainie” – tymi słowami rozpoczął się pierwszy koncert tegorocznej Ephemery. Choć wszyscy mamy świadomość, co dzieje się za wschodnią granicą, jest to informacja, którą należało przypomnieć. Wojna w Ukrainie powoli staje się tragedią, nad którą przechodzimy do porządku dziennego. Mimo że wszyscy dalej deklarują chęć pomocy naszym sąsiadom, wydarzenia nie budzą już w społeczeństwie takiej trwogi jak kilkanaście tygodni temu. Chociaż, podobnie jak w latach poprzednich, festiwal pozbawiony był motywu przewodniego, część wydarzeń wyraźnie odnosiła się do aktualnej sytuacji politycznej. Dla mnie Ephemera zaczęła i zakończyła się widokiem ukraińskiej flagi w dłoniach artystów.

Prasówka 29.06.2022

Postpunkowa energia The Kurws, zapomniane projekty Xenakisa, Ephemera budząca ze snu, emancypacja przez dezorientację, Pulitzer dla Nawaho i mapa ukraińskiego oporu dźwiękowego – zapraszamy do cyklicznej odsłony glissandowej prasówki

Prasówka 07.06.2022

1. Najnowszą odsłonę naszego przeglądu prasy (po nieco dłuższej niż zwykle przerwie) rozpoczynamy od #występówgościnnych. W kolejnej części cyklu MUZYKA 2.1 […]

Prasówka 13.04.2022

1. Rozpoczynając przegląd prasy, uwadze polecamy lekturę wywiadu, który udzielił ukraiński artysta John Object (Timur Dzhafarov). Twórca dosadnie opowiada o tym, […]

Prasówka 30.03.2022

1. Prasówkę ponownie rozpoczynamy smutną wiadomością. Mira Calix, producentka i kompozytorka muzyki elektronicznej, związana z Warp Records, zmarła w wieku 51 lat. Wytwórnia […]

Prasówka 15.03.2022

1. Prasówkę rozpoczynamy nietypowo, bo tekstem nie najnowszym; w tych okolicznościach trudno jednak go pominąć. Przypominamy wywiad Piotra Matwiejczuka z Ludwikiem Erhardtem […]