Warsztaty z krytyki: improwizacja kontrolowana (15-16 września 2018)
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne warsztaty krytycznopisarskie, które odbywają się jako jedno z wydarzeń towarzyszących festiwalowi Sacrum Profanum w Krakowie (11-17 września 2018). Poprowadzą je Tomasz Gregorczyk („Fragile”) i Jan Topolski („Glissando”), a w ich ramach oprócz recenzji z wybranych koncertów pokusimy się o przeprowadzenie wspólnego wywiadu z muzykami: Michaelem Wertmullerem i Pauliną Owczarek.
Od tysiącleci żywioły kompozycji i improwizacji rywalizują w historii muzyki. Ich relacje i proporcje wpływają one nie tylko na finałowy kształt dźwiękowego strumienia, ale także na postawę samych twórców oraz odbiorców. Inaczej podchodzimy do strukturowanej improwizacji, inaczej do free improv, inaczej do kompozycji swobodnej, jeszcze inaczej do partytury graficznej lub konwencjonalnej. Tegoroczna odsłona Sacrum Profanum w programie gości wiele interesujących występów z pogranicza tych form: Fire! Orchestra pod wodzą Matsa Gustafssona zagra Schaeffera i Pendereckiego, Kasper T. Toeplitz zrealizuje wskazówki Éliane Radigue, zaś trio z Peterem Brötzmannem na czele weźmie się za utwory Anthony’ego Braxtona i Michaela Wertmüllera.
Do udziału w bezpłatnych warsztatach krytyki muzycznej z tego obszaru zapraszamy wszystkich melomanów, dziennikarzy i studentów. W ich ramach odwiedzimy dwa wybrane koncerty w centrum ICE – Shape of Jazz to Come (15 września, 17.30) i Antagonizmy (15 września, 20.00) – z których każdy uczestnik będzie zobowiązany napisać jedną recenzję (ok. 5.000 znaków ze spacjami w terminie 5 dni). Teksty po redakcji będą sukcesywnie publikowane na stronie www.glissando.pl i www.fragile.net.pl. Przede wszystkim jednak przeprowadzimy wspólnie wywiad z dwojgiem muzyków szczególnie doświadczonych w tym obszarze, 16 września o 12.00 w Artetece (Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12).
Paulina Owczarek to krakowska saksofonistka, członkini Instytutu Intuicji, założycielka Krakow Improvisers Orchestra. Współtworzy saksofonowe zespoły: samBar (barytonowe duo) i klasyczny kwartet Saksofonarium, grz również w duecie Nowe Nowe i audiowizualnej formacji HiQ. Michael Wertmüller to szwajcarski perkusista i kompozytor, uczeń m.in. Mischy Mengelberga i Dietera Schnebla. Na festiwalu zabrzmi jego utwór antagonisme contrôlé na saksofon, perkusję, gitarę basową i zespół (2013-14) w interpretacji Petera Brötzmanna, Lucasa Niggli i Marina Pliakasa. Wywiad odbędzie się w postaci otwartego, publicznego spotkania, dyskretnie moderowanego przez prowadzących warsztaty, gdzie pierwszeństwo w zadawaniu pytań będą mieli uczestnicy warsztatów. Następnie dokonamy podziału nagrania audio w celu jego spisania i zredagowania oraz wspólnie wyszlifujemy materiał i doprowadzimy do owocnej publikacji na ww. stronach internetowych.
Na warsztaty obowiązują zapisy do 9 września do północy (liczba miejsc ograniczona), pod adresem magazyn@glissando.pl: prosimy podać dane kontaktowe i parę zdań o sobie. Każdy uczestnik dostanie komplet informacji , wraz z polecanymi lekturami i plikami oraz szczegółami organizacyjnymi. Spotkanie wprowadzające (krótki wykład i omówienie założeń warsztatów) odbędzie się 15 września o godzinie 13.00 w Spółdzielni Ogniwo (ul. Paulińska 28), więcej szczegółów podamy mejlowo.