Glissando #25 – Manifesty
Manifest, emblematyczna forma wypowiedzi kultury nowoczesnej, związana jest z dźwiękiem oraz muzyką na szereg różnych sposobów. Nowy, liczący 160 stron, numer Glissanda przynosi zbiór tekstów, które badają te relacje z różnych punktów widzenia. Poświęcony w pierwszej kolejności historii związków między manifestami a tym, co audialne w Europie Środkowo-Wschodniej, numer podzielony został na cztery tematyczne działy, które spina wstęp Antoniego Michnika.
Glissando #25 – Manifesty
JUŻ W SPRZEDAŻY – ZAMÓW W NASZYM SKLEPIE!
SPIS TREŚCI
wstęp /intro
Archeologia pojęcia manifestu / Krótka historia manifestów w Europie Środkowo-Wschodniej
Antoni Michnik
język komunikacja poezja /language communication poetry
Deklaracja słowa jako takiego
Aleksiej Kruczonych, tłum. Beata Szulęcka
Manifest: wzniosły krzyk sztuki życia sztuki
Tomasz Misiak
Dźwiękowa plazma, czyli o muzyce przyszłego znaku,
albo moje wysokie D opus 19 ∞
Horatiu Radulescu, tłum. Aleksandra Czyżewska-Felczak
Od bezsilności do katharsis – zapomniany manifest Totartu
Paweł Gawlik
Ariergarda 1. Taktyki komunikacyjne formacji Totart
Xawery Stańczyk
przeszłość teraźniejszość przyszłość /past present future
Manifest Niczewoków
tłum. Beata Szulęcka
Seeking the Seeking
Jan Topolski
Seeking the Lost Order. The Generation of Stalowa Wola
Andrzej Chłopecki, trans. Małgorzata Cnota
The Archaeology of Modern Music?
Roman Shiroukhov
StRes Manifest
Manifestos vs. Minefields. Trajectories of Contemporary Art
Lidia Ader
miasto państwo społeczeństwo /city state society
Dekret o Niczewokach poezji
tłum. Beata Szulęcka
Historia słuchania metropolis. Miejsce dźwięku w nowoczesnych wizjach miast
Paweł Krzaczkowski
Prekompozycyjny namysł: dysonans a zmiana społeczna
Agnieszka Grzybowska
Skala + maszyna = rezonans
Daniel Muzyczuk
Politics as Art – NSK, Laibach and Totalitarian Artistic Utopia
Natalia Skoczylas
Muzyka w manifestach i manifestacjach cyberrozrywki
Mateusz Felczak
jednostka wolność ciało /individual freedom body
Swobodna muzyka
Mikołaj Kulbin, tłum. Beata Szulęcka
Przykazania Anarchii
Doris Kösterke, tłum. Ewa Cichoń
Dźwiękowa komunia – o swobodnej improwizacji na marginesie
Przykazań Anarchii Doris Kösterke
Ewa Cichoń
Manifest neuromuzyki? Music for Solo Performer Alvina Luciera
Beniamin Głuszek
COUM guarantee disappointment. O muzyce, manifestach, miłości i rozczarowaniu
Klaudia Rachubińska
jebać system / trudne związki muzyki i polityki
Radosław Sirko
varia
It Has To Be Loud And It Has To Shine – an interview with Ewa Justka
by Weronika M. Lewandowska trans. Ewa Kozik
Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie
Krzysztof B. Marciniak
Zapach ciała i instrumentu
Barbara Kinga Majewska
Prawykon 2/2014: W.ALTER’s(Z.) Aleksandry Gryki
Jan Topolski, Adriana Borowska, Krzysztof Kwiatkowski, Izabela Smelczyńska, mod. Agnieszka Grzybowska