Michał Libera archiwum

Jak wyjść z labiryntu „Linii rytmicznych”? Drogi interpretacji prac graficznych Wacława Szpakowskiego

O Liniach rytmicznych często mówi się w kontekście dzieła zachwycającego swoją op-artową specyfiką. Mimo że Linie rytmiczne można uznać za dzieło otwarte, operujące językiem graficznych układów linii, to posiadają w sobie silnie skonkretyzowaną „treść wewnętrzną”. Umożliwia to umuzycznienie tych obrazów zważywszy na drzemiącą w nich wielopoziomową warstwę semiotyczną i ukryty w nich dźwiękowy aspekt. Moim zadaniem było porównanie różnych dróg, które obrali sobie artyści podchodząc do interpretacji wzorów Szpakowskiego.

„O” jeden nawias za daleko

Są trzy problemy z tekstem, na który tu odpowiadam. Po pierwsze Autor uzurpuje sobie prawo, żeby porównywać swój los wprost do ofiar wojny i ludobójstwa (tych sprzed 80 lat, nie aktualnych). Po drugie obwinia krytykę muzyczną o to, że odkąd ją uprawia, balansuje na granicy śmierci. Po trzecie, i to jest właśnie o jeden nawias za daleko, miał czelność moją współautorkę Monikę Żyłę pouczać na temat swojej koncepcji postapokaliptycznej kultury g..łtu – czy może cudzej koncepcji, pod którą raczył się podpisać.

Audiosfera epidemii – wstępny zarys. Postscriptum do „Glissanda” #36

Tworząc z Michałem Liberą futurystyczną koncepcję „Glissanda” #36: Medycyna, wyobraziliśmy sobie spojrzenie na nowoczesność z perspektywy naukowych poszukiwań prowadzonych w roku 2084, by odkryć przyczyny tajemniczej katastrofy, która dopadła Ziemię jeszcze przed katastrofą klimatyczną. Nie przypuszczaliśmy, że już kilka miesięcy po premierze naszego numeru technologia 5G znajdzie się w centrum całej nowej fali teorii spiskowych, związanych z globalną pandemią.

Prasówka 2.09.2019

1. W tym tygodniu zaczynamy prasówkę od rozmowy Ewy Szczecińskiej z Gośką Isphording, która ukazała się na łamach „Ruchu Muzycznego”. Po […]

Prasówka 27.05.2019

1. W kwietniu podczas New Opera Workshop (NOW 2019) w Brisbane grupa uczestników i uczestniczek wydarzenia – kompozytorki, dyrygenci, instrumentaliści, librecistki, wykonawcy, […]