Glissando 26 / 2015 Soundscape PL/EN

Soundscape czyli środowisko akustyczne, świat jako brzmiąca kompozycja, każdy dźwięk jako składnik nieskończenie złożonej i zawiłej całości. 26 numer Glissanda opowiada o tym, w jaki sposób słuchamy i myślimy o słuchaniu otaczającego nas świata oraz o tym, w jaki sposób kształtujemy jego brzmienie, nadajemy mu znaczenia, imitujemy je i bawimy się nim.

35 tekstów na 184 stronach, które złożyły się na to wydanie magazynu tworzy w szerszej i szczegółowej perspektywie pewien zarys teorii kultury, dźwięku i muzyki, której przedmiotem zainteresowania nie jest już wyrwana z kontekstu, ekskluzywnie zdefiniowane dzieło muzyczne, a środowisko dźwiękowe w całym jego bogactwie i złożoności.

Schaferowski przewrót w badaniu kultury dźwięku, ekologiczna ścieżka działań artystów dźwiękowych, słuch i najrozmaitsze techniki słuchania, twórczość na tle miasta (na przykładzie Łodzi), konsekwencje rozwijanych od ponad stu lat praktyk nagrywania dźwięku, ale i udźwiękowienie z pozoru milczących przedmiotów takich jak druk i taśma filmowa – tematy te od wielu lat pojawiały się i były wielokrotnie poruszane także w tematycznych numerach różnych pism i magazynów (należy tu wspomnieć choćby „Monochord” w latach 90., a ostatnio „Kulturę współczesną”, „Muzykę” i wydawnictwa pod kierunkiem wrocławskiej Pracowni Audiosfery) wreszcie od samego początku zagadnienia te obecne były też na łamach „Glissanda”.

W trakcie prac redakcyjnych postawiliśmy sobie za cel stworzenie numeru „Glissanda”, którego lektura będzie nie tylko możliwie poszerzała i systematyzowała specjalistyczną wiedzę o środowisku dźwiękowym, ale również będzie przystępna i przyjazna czytelnikom mniej otrzaskanym z poruszanymi zagadnieniami. Pejzaż dźwiękowy – niezależnie czy analizowany jak utwór muzyczny, czy też przeżywany jako element codzienności – jest przecież na swój sposób ważny dla każdego słuchacza. Numer ten opowiada więc o globalnej współczesnej kompozycji, która dotyka każdą i każdego z nas, stanowi tło naszych działań i w mniej lub bardziej uświadomiony sposób wpływa na nas i kształtuje nasze zachowania. Pogłębienie refleksji nad środowiskiem dźwiękowym może więc być nie tylko ważne z artystycznego lub naukowego punktu widzenia, ale każdemu czytelnikowi pozwalałoby bardziej cieszyć się i intensywniej przeżywać naszą dźwiękową codzienność.