18 / 2011 Przestrzeń publiczna
Rave’y na przedwojennej warszawskiej Pradze. Ekologia akustyczna w komunistycznej podczerwieni.
Zupełnie nowa, dźwiękowa przestrzeń publiczna! Pełnoletnie, osiemnaste „Glissando” już od 12 września w sprzedaży. A w nim:
Dariusz Brzostek ukaże niedole ulicznego improwizatora, Maksymilian Kapelański wyzna wiarę w R. Murray’a Schafera, dźwięki miasta nagra i zaprezentuje Krzysztof B. Marciniak, a niedawno zmarła Maryanne Amacher odsłoni w wywiadzie osobisty wymiar swoich dzieł. Przedstawiamy także manifest Kima Cascone, dźwiękową mikrohistorię warszawskiej Pragi w uszach Marii Szymańskiej, akustyczne oblicze sprzeciwu wobec PRL-u za sprawą tekstu Antoniego Michnika o Andrzeju Mitanie, a także wywiadu z Piotrem Koleckim z grupy Atman. Będą także Narzekające chóry Saary Liinamaa, postkolonialna interpretacja radia pod kuratelą Piotra Tkacza, pieśni stadionowe według Poli Trąbińskiej, jak i dywagacje Filipa Lecha na temat przejęcia władzy przez kolektyw Ultra-red. Zależności między bronią dźwiękową a Maksem Neuhausem przedstawi Jacek Plewicki, o Drugim Lecie Miłości opowie Łukasz Krajewski, swoją fenomenologię głosu przedstawi Brandon LaBelle, a Krzysztof B. Marciniak przeprowadzi wywiady m.in. z Dobromiłą Jaskot i Arturasem Bumšteinasem o związku ich pracy z pejzażem dźwiękowym. Przestrzenne zabawki dźwiękowe pokaże kolektyw panGenerator, Atau Tanaka opowie o koncepcji swojej twórczości – w wywiadzie i towarzyszącym mu artykule, zaś Raviv Ganchrow zastanowi się nad społecznym wymiarem swoich instalacji dźwiękowych. Poza tym „Glissando” nieustannie przygląda się młodym polskim twórcom. W kolejnej odsłonie wywiadów pod lupą znajdą się: multimedialna i gestualna twórczość Jagody Szmytki, badanie instrumentów i fonemów Wojtka Blecharza oraz filozofia, nagrania i impresje Marcina Stańczyka. Polecamy także relację z majowych warsztatów aXes, prezentowaną przez Barbarę Bogunię.