Czas redefinicji. Darmstädter Ferienkurse 2023 (I)
W kuchni aż paruje. Na wszystkich palnikach coś się gotuje. W dwóch garach dojrzewa zupa rybna z batatami (gatunek trudno ustalić). W trzecim […]
W kuchni aż paruje. Na wszystkich palnikach coś się gotuje. W dwóch garach dojrzewa zupa rybna z batatami (gatunek trudno ustalić). W trzecim […]
1. Zacznijmy od bloku poświęconego pamięci Bogusława Schaeffera. To postać wyjątkowa, o której pisać niezmiernie ciężko – może właśnie dlatego […]
1. Na początek podwójny pakiet tekstów redaktorki prowadzącej naszego #37, Justyny Stasiowskiej. Zacznijmy od obszernego artykułu dla „Dwutygodnika”, poświęconego wybranym […]
Brzmienie XX-wiecznej klasyki wypełniło jubileuszową edycję festiwalu od dziesięciu lat łączącego muzyczne skrajności – tradycję i awangardę. Szczycący się kreatywnością i otwartością na eksperymenty festiwal, w tym roku zrobił zdecydowany krok w tył, kierując uwagę na największe nazwiska powojennych modernistów. Organizatorzy patrząc w przeszłość i w niej poszukując odpowiedzi na pytania o stan muzyki najnowszej, zderzyli wielkie idee kompozytorskie i umieścili je we współczesnych kontekstach. Ramę programu stanowiły proste dychotomie: metafizyczne – naukowe, sacrum – profanum, stare – nowe.
Pierre Henry to jeden z najznamienitszych francuskich twórców muzyki konkretnej i elektronicznej. Zawsze w osamotnieniu, ukryty za mnożącymi się taśmami przepełnionymi dźwiękami otaczającego […]
Popisy Jimmy’ego Smitha na organach Hammonda; jazzowe eksperymenty Herbiego Hancocka i Chicka Corei z fortepianem Rhodesa; Hammondowe partie Jona Lorda w zespole Deep […]
Zaskoczenia, zderzenia i jeden zgrzyt O ile obraza uczuć, tłumy oburzonych pod teatrami i galeriami to codzienność świata sztuk wizualnych i scenicznych, to […]