Glissando 4 / 2005

W odróżnieniu od poprzednich, numer ten poświęcony jest w lwiej części jednemu, ogromnemu i fascynującemu tematowi muzyki elektronicznej. Od pionierów z najwcześniejszych i późniejszych studiów elektroakustycznych (SEPR prezentuje jego dzisiejszy dyrektor, Marek Zwyrzykowski, Azymut: Wrocław i SKK to cele Cezarego Duchnowskiego, SARC przybliża Monika Pasiecznik, Feedback rezonuje u Jana Topolskiego, IRCAM jest wyczerpująco opisany przez Dorotę Żórawską-Dobrowolską) poprzez zagadnienia sonoryzmu (wnikliwy esej dr Iwony Lindstedt), usterkowania (tabelka dla aktywnych Jana Topolskiego, postać Kima Cascone’a w perspektywie Michała Libery i specyficzny komiks Krzysztofa Wolańskiego oraz Witolda Wyczańskiego), loopu (zapętlony dialog Filipa Felickiego i Jacka Skolimowskiego), montażu studyjnego (przekrojowy tekst Dariusza Brzostka), live electronics (pierwsze tłumaczenie eseju Jean-Claude’a Risseta, wywiad z Philippe’em Manourym i felieton o muzyce laptopowej od Wojciecha Kosmy), techno (opis oficyn od Rafała Księżyka i niepozbawiony tła historycznego wywiad z Plastikmanem) po współczesne postaci i zjawiska z obszaru polskiej oraz zagranicznej sceny muzycznej. Te ostatnie odbijają się w wywiadach z Marcusem Schmicklerem, Ireneuszem Sochą czy Arszynem (tu również przegląd płyt dokonany przez Łukasza Iwasińskiego); dwóch odcinkach cyklu małe jest piękne (oficynie mik.musik.!. opisanej przez Wojciecha Mszycę jr i zjawiskach „awangardy dębickiej” w ujęciu Michała Mendyka), sylwetce Bunia (naszkicowanej przez Mateusza Franczaka), w końcu w cyklu wodzenia za ucho (gorący dialog między Janem Topolskim a dr Januszem Zielińskim o antologiach Noise & Electronic, OHM, Haunted Weather). Nowością jest ankieta, w której z dwoma pytaniami o dziś i jutro elektroniki zwróciliśmy się do parunastu twórców i tak zamieszamy odpowiedzi m.in. Stockhausena, Harveya, Scannera, Nicolaia… Tematu te 80 stron z pewnością nie wyczerpują, ale to już nasz pierwszy krok w tę stronę.

Inny pierwszy krokiem to obszerna prezentacja zapoznanego w Polsce niemieckiego kompozytora Helmuta Lachenmanna, który w listopadzie tego roku obchodzi swoje 70. urodziny: dwa jego eseje po raz pierwszy po polsku (Autoportret i O komponowaniu), przewodnik po arcydziele „Mouvement (– vor der Erstarrung)” tradycyjnie wodzącego za ucho Krzysztofa Kwiatkowskiego. Wreszcie dyskusja o związkach muzyki z filozofią, która sytuuje Lachenmanna między komponowaniem krytycznym a surkonwencjonalizmem, a która odbywająca się między Dominikiem Mokrzewskim, Janem Topolskim, Sławomirem Wieczorkiem a Magdą Wołczek.

O związkach z matematyką na przykładzie twórczości i myśli Iannisa Xenakisa traktują dwa następne teksty: syntetyczny i śmiały esej dr Wojciecha Jachimiaka oraz samego Xenakisa uwagi o relacjach między rozwojem obu dziedzin. Prezentacje postaci dopełniają możliwie pełne bibliografie tematyczne. Oprócz tego wyjątkowo recenzje (płyty z serii DMR/Wergo przedstawia trzech recenzentów z „Nowej Muzyki”: Grzegorz Filip, Tomasz Kamiński, Sławomir Wieczorek) oraz relacje (o Alt+F4 donosi Jacek Skolimowski, a o Musica Genera – Jan Topolski).