3 / 2005 Free impovisation / Młodzi
Tak, tak, tak! Na rynku pojawił się trzeci numer naszego czasopisma. Ku uciesze najwierniejszych Czytelników, przywracamy w nim polaryzację głównych tematów, choć w nieco innej formule. Aż 35 stron poświęcimy najmłodszym polskim kompozytorom: obszerny wprowadzający esej Michała Mendyka komentowany jest w dyskusji, gdzie zastanawiamy się, czy można mówić tu o zjawisku pokolenia czy to jednak może typowa prasowa łatwizna. Po nich następują prezentacje sylwetek, biogramy, katalogi utworów i przede wszystkim obszerne wywiady z wybraną ósemką twórców (pełne wersje wywiadów znajdą się równolegle z premierą numeru 3 tylko w internecie!). Parę mostów (wywiady z wiecznym eksperymentatorem Krzysztofem Knittlem oraz młodymi improwizatorami: Pawłem Szamburskim, Andrzejem Izdebskim i Michałem Górczyńskim) prowadzi do drugiego bloku tematycznego, w którym pod lupę wzięty jest fenomen free improvisation: to pierwsza tak duża prezentacja w Polsce, pod redakcją Michała Libery i Krzysztofa Trzewiczka. Znajdują się w nim manifest Christiana Munthe, eseje Michała Libery, Jacka Skolimowskiego i Dariusza Brzostka, recenzje najważniejszych płyt nurtu, wywiady, panel dyskusyjny (wśród uczestników Fred Frith i Keith Rowe!) i obszerna bibliografia. Oprócz powyższych tematów głównych, są i poboczne, choć nie mniej ważne: o Zappie i wokół Zappy to grono czterech artykułów, wśród których: wybrane fragmenty jego autobiografii, dialog o estetyce zappowskiej (Dominik Mokrzewski i Jan Topolski) oraz dwa teksty o artystach zupełnie innych, choć przecież w czasem doń podobnych: Cpt. Beefhearcie (Tomasz Kamiński) i The Residents (Mariusz Gradowski). W tradycyjnej serii „Muzyka i…” tym razem o związkach muzyki z poezją na przykładzie T. S. Eliota (Agata Pyzik) oraz Paula Celana (Joanna Roszak), a także dyskusji z udziałem Autorek oraz kompozytora Tomasza Praszczałka i poety Adama Wiedemanna. Wreszcie dwa wnikliwe omówienia arcydzieł muzyki współczesnej w serii „Wodzenie za ucho” – „Koncert podwójny” Eliota Cartera przybliża Krzysztof Kwiatkowski, zaś trylogią Territory Band zajmuje się Jan Topolski. W wolnej przestrzeni pomiędzy tymi tematami pozostają rozważania o wzniosłej muzyce Tomasza Sikorskiego inaugurujące nowy cykl „Muzyka i filozofia” (Sławomir Wieczorek) oraz prezentacja niezależnej oficyny Rossbin w ramach „małe jest piękne” (Tadeusz Kosiek) a także sylwetki równie niezależnych artystów: śpiewaczki nie tylko bluesowej – Niny Simone (Łukasz Mikołajewski) oraz śpiewaczki nie tylko alikwotowej – Sainkho Namtchylak (Radosław Siedliński). No i parę jeszcze niespodzianek, ale to już zapraszamy do środka…