10-11 / 2007 BeNeLuks / Muzyka i... kino
Po Skandynawii i Austrii, północy i środku Europy, nasza uwaga kieruje się jednoznacznie na Zachód. Na dokładnie 100 stronach najnowszego, podwójnego numeru „G“ zajmujemy się muzycznymi scenami BeNeLuksu. Od małego i niedocenianego Luksemburgu, poprzez zaprawioną w awangardzie Belgię, po minimalistyczną Holandię. Przypominamy klasyków (Henriego Pousseura, Karela Goeyvaertsa, Louisa Andriessena, Tona de Leeuwa, Mischę Mengelberga), prześwietlamy średnią generację (Cornelis de Bondt, The Ex, Univers Zero), odkrywamy najmłodszych (Michel van der Aa, Thomas Ankersmit, Yannis Kyriakides). Znajdzie się miejsce zarówno na oficyny, duże (Donemus, Sub Rosa) i małe (Konkurrent, K-RAA-K3), jak i na sztukę dźwięku (Edwin van der Heide) czy malarstwo (Piet Mondrian) i rozmowy o sytuacji życia muzycznego (specjaliści z CeBeDem i Gaudeamusa). Drugim obszernym tematem są fascynujące związki między muzyką i… kinem. Zarówno w warstwie teoretycznej (ars oratoria, ogólne relacje, wpływ na percepcję), jak i historycznej (kino nieme, początki dźwięku, lata współczesne). Prezentujemy także wybitnych twórców: kompozytorów (Kazimierz Serocki) czy reżyserów (Stanley Kubrick) oraz słynne duety (Siergiej Eisenstein-Siergiej Prokofiew; Godffrey Reggio-Philip Glass). Numer tradycyjnie zamykają relacje koncertowe, tym razem z Ukrainy (Aksamitna Kurtyna), Niemiec (Donaueschingen) i Polski (Wrocław i Jasło). Zapraszamy do lektury!