glissando archiwum wpisów

Prasówka 25.03.2018

Queer, retro, futuro, kasety i sound art: zapraszamy do naszej codwutygodniowej prasówki po najciekawsze teksty o nowej muzyce i dźwięku z mediów polskich i zagranicznych

Od translacji do hiperciała

Nie mamy już dziś do czynienia z prostą relacją kompozytor-wykonawca, lecz raczej z siatką zależności pomiędzy czynnikami tożsamościowymi, performatywnymi oraz technologicznymi, które składają się na kreatywny potencjał tkwiący w każdej zmianie modelu społecznego sztuki muzycznej, a także jej estetyki i reprezentacji.

Poruszając się wstecz #1. Nie mieć oczekiwań: Dym Records

Cofanie się bywa niestosowne. Nie wypada iść wstecz, patrz do przodu! – zdaje się krzyczeć wszystko wokół. Ale my pozwólmy sobie na tą małą niestosowność, zatrzymajmy się na chwilę, spójrzmy za siebie. Cofnijmy dwa, trzy kroki i spójrzmy raz jeszcze. To najlepszy sposób, żeby opowiedzieć historię. I tak właśnie historie o muzyce, niezależnych labelach i inicjatywach chcę tutaj snuć. Oparte na emocjach, na energii prowadzących je osób – prawdziwych, niezależnych kuratorów muzycznych. Ze środka. Bez określonej formy. Historie z mojej półki z kasetami.

Prasówka 11.03.2018

W kolejnej odsłonie naszej cyklicznej rubryki piszemy m.in. o kobietach w muzyce współczesnej i nie tylko, dźwiękach roślin i poświęconych im badaniach, wywiadzie z Simonem Steen-Andersenem oraz muzyce z „Czarmej Pantery"...

Anna Zaradny. Echo bez źródła

To właśnie w chimerycznej postawie widziałabym „piracką obietnicę” twórczości Anny Zaradny: nieustępliwą, drążącą własny, autonomiczny język i estetykę z emancypacyjnym ładunkiem, która tak jak cyborg jest zdolna „do podważenia własnej teleologii, uosobionej w wojnach gwiezdnych”

Recenzja #3: Poza marginesem sound studies

Sonologia 2016 – „Out of Phase" to zbiór artykułów z konferencji w São Paolo (listopad 2016) przypominający przypisy na marginesach ważnych tekstów sound studies. Dotyczą one epistemologii dźwięku, badań z dziedziny pejzażu dźwiękowego, sposobu myślenia o dźwięku w przestrzeni publicznej i sztuce dźwięku.

CC Partch/Poland

Jak napisać nowy utwór na tak specyficzne instrumentarium, jak to skonstruowane przez Harry'ego Partcha, z jego unikatowym brzmieniem, strojem i skalą? Wojciech Błażejczyk, Kuba Krzewiński i Szymon Stanisław Strzelec zmierzyli się z tym wyzwaniem w ramach programu Composer Collider, a każdy na swój sposób próbował obejść liczne progi i przeszkody.

Prasówka 25.02.2018

W tym wydaniu naszej codwutygodniowej rubryki zestawiającej najciekawsze teksty o muzyce i dźwięku1. porównujemy relacje z tegorocznego CTM, czytamy wywiady z noisowcami, odkrywamy nowe twórczynie oraz zajmujemy się streamingiem i ekologią dźwiękową