glissando archiwum wpisów

Glissando #42: call for papers

Magazyn o muzyce współczesnej „Glissando” zaprasza do współtworzenia numeru dotyczącego najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów (urodzeni po 1985 roku). Zachęcamy do nadsyłania zarówno abstraktów (do 2 tys. znaków) i po akceptacji – artykułów (15-30 tys. znaków),  jak również propozycji krótkich tekstów (do 7 tys. znaków, bez abstraktów) do działu poświęconego osobistym doświadczeniom kompozytorskim.

Powtórne przyjście – o zmierzchu na polach

Są hinduskie ragi do gry o brzasku i zmierzchu. Były rytualne utwory Stockhausena i Nemescu przeznaczone do słuchania o różnych godzinach dnia. A teraz dokonało się Powtórne przyjście, o zachodzie słońca, na Wrocławskich Polach Irygacyjnych. To jest ta magia muzyki – granej na żywo, tam i wtedy, na starych instrumentach, ale ze wsparciem najnowszych technologii – której tak brakowało mi przez dwa szare lata pandemii. 

Po nitce do sedna. Wybrane Dni Muzyki Nowej 2022

W półmroku Sali Suwnicowej gdańskiego klubu Żak ogromny płócienny ekran. Na nim – dwie przeplatające się linie: żółta i niebieska. Przypominają łańcuch DNA, a ich kolorystyka nie jest przypadkowa – to subtelny gest solidarności z narodem ukraińskim. Tuż przy końcu rozdziela je proste logo Dni Muzyki Nowej. Właściwie… rozdziela, czy może spaja?

Prasówka 26.04.2022

1. Najnowsze wydanie prasówki rozpoczynamy od przyjrzenia się jednemu z najpotężniejszych muzycznych serwisów streamingowych, jakim jest Spotify. Analizując niepokojące trendy wśród […]

How to Become a Successful Composer

Pragnę tu naszkicować pewien typ charakteru, definiując go przez szereg cech, takich jak: krytyczność, zadziorność, a także niezadowolenie, krótko mówiąc taki typ charakteru, któremu bliższa jest siła niż moc. (Niezależnie od tytułu tekstu, niekoniecznie musi tu chodzić o kompozytora).

Prasówka 13.04.2022

1. Rozpoczynając przegląd prasy, uwadze polecamy lekturę wywiadu, który udzielił ukraiński artysta John Object (Timur Dzhafarov). Twórca dosadnie opowiada o tym, […]