Na przekór stereotypom. Dni Muzyki Nowej 2023
Gdańsk jest specyficznym miejscem do uprawiania i odbierania sztuki.
Gdańsk jest specyficznym miejscem do uprawiania i odbierania sztuki.
Oś programowa wydawała mi się w miarę spójna z założeniami, chociaż w przypadku niektórych koncertów widać było przechylenie na jedną ze stron zamiast syntezę folku i awangardy. Jak zaobserwowaliśmy, te odchylenia nie były tak wyraźnie oznaczone w programie, jak można by było oczekiwać, co powodowało pewne napięcia wśród publiczności… Zastanawiałam się, jaka jest w zasadzie grupa odbiorców festiwalu.
Nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że wszystkie utwory prezentowane podczas koncertu zawierają w sobie pewien rodzaj topografii, który zarówno poprzez dynamikę wykonania jak i symboliczny aspekt (pochodzenie kompozytorów i kompozytorek oraz ich podróże) generują abstrakcyjne krajobrazy dźwiękowe.
Usłyszałam kiedyś, że słuchanie jest trudniejsze niż oglądanie, bo zostawia nas z tym, co mamy w środku. Jest samotne i wymaga skupienia, zmusza […]
W kolejnym odcinku przeglądu zaglądamy do „The Wire”, żeby zaprezentować młodą kompozytorkę o ukraińskich korzeniach, kartkujemy nowy „Notatnik Teatralny” w poszukiwaniu […]
Wielki człowiek z prowincji w Wuppertalu
To nie będzie muzykologiczny wywód o tym, że Lutosławski pisał też piosenki.
1. Zamiast przeglądu nekrologów zmarłej niedawno Kaiji Saariaho – wybitnej fińskiej kompozytorki, która w ostatnich dwóch dekadach szturmem zdobyła światowe sceny […]
O sensorycznych rozmowach na pograniczu dyscyplin - m.in. inkluzywności dźwięku. Poszukiwaniu rozwiązań dla postępującej degradacji środowiska, odczuwaniu w skali makro oraz tworzeniu przyjaznych środowisku sposobów zamieszkiwania świata. O wypatrywaniu nowych typów relacji społecznych, opartych na solidarności i współpracy.
Dziś ujawniamy trzecią i ostatnią odsłonę numeru irańskiego. Znalazły się tu teksty Mehrdada Gholamiego o muzyce symfonicznej, Karoliny Cieślik-Jakubiak o scenie Tehrangeles […]